De provincie streeft naar een financieel gezonde huishouding. Dit is van belang voor de rechtmatigheid van het provinciale handelen en voor de maatschappelijke legitimiteit van de provincie. De provincie werkt immers direct dan wel indirect (via het Rijk) met belastinggeld van burgers en bedrijven.
Een financieel gezonde huishouding komt in de eerste plaats tot uitdrukking in een sluitende begroting, waarin baten en lasten meerjarig met elkaar in evenwicht zijn. In de tweede plaats moet de provincie beschikken over voldoende weerstandscapaciteit. Deze is nodig om financiële consequenties van (niet-begrote) risico’s op te kunnen vangen.
De provincie streeft naar een belastingdruk die past bij het provinciale voorzieningenniveau. De opcenten op de Motorrijtuigenbelasting is veruit de belangrijkste belastingheffing van de provincie. Provinciale Staten stellen jaarlijks het opcententarief vast. Dit tarief is gebonden aan een wettelijk maximum, dat jaarlijks het Rijk aanpast op basis van de inflatieontwikkelingen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Om de beleidsdoelen voor de ambitie te halen, hebben we elk beleidsdoel vertaald in een aantal beleidsprestaties. Die staan hieronder beschreven.
Financieel-strategisch beleid
De begroting biedt ruimte om veel van onze ambities waar te maken. Uitgangspunt is een solide financieel en juridisch beleid voor de lange termijn. Hierbij zijn de lasten voor onze inwoners niet hoger dan strikt noodzakelijk en de inkomsten en uitgaven zijn meerjarig structureel in evenwicht. We verbeteren het inzicht in het financieel evenwicht, we helpen de organisatie hun inkomsten en uitgaven realistisch te begroten door informatie en advies over de financiële planning en realisatie te geven en de ruimte om keuzes te maken in beeld te brengen. We houden financiële ruimte om in te spelen op actuele ontwikkelingen en nieuwe ambities, waarbij we rekening houden met tegenvallers. Daarnaast leveren we jaarlijks verschillende Planning & Control-producten op en adviseren we op juridisch en financieel gebied over onder andere (complexe) financieringsvormen, mede in relatie tot staatssteun, Europese aanbestedingen en bezwaar- en beroepschriften. Met ingang van het verslagjaar 2023 moeten Gedeputeerde Staten als gevolg van een wetswijziging een Rechtmatigheidsverantwoording opstellen. Voor de controle van de provinciale jaarrekening 2022 is voor vijf specifiek benoemde onderwerpen beoordeeld dat de organisatie gereed is voor de invoering van deze Rechtmatigheidsverantwoording. In 2022 zijn met PS de financiële spelregels herijkt en is de systematiek voor risicomanagement besproken en vastgelegd.
Heffen van opcenten motorrijtuigenbelasting
De belangrijkste inkomstenbron waar de provincie zelf invloed op heeft bestaat uit de belastingopcenten Motorrijtuigenbelasting. Naast het door de provincie vastgestelde opcententarief zijn de werkelijke inkomsten uit de opcenten Motorrijtuigenbelasting afhankelijk van externe factoren, zoals de ontwikkeling van het wagenpark in Zuid-Holland. Zie verder de toelichting op de MRB bij de paragraaf Lokale Heffingen .
Wat heeft dat gekost?
Inleiding
'Wat heeft dat gekost' is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Overzicht baten en lasten
‘Wat heeft dat gekost’ is samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de verschillen per beleidsdoel binnen een ambitie. De verschillen op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
Onderstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidskosten
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Reserves: het saldo van de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves
- Overige lasten: betreft de lasten niet zijnde de eerste 3
Opbouw en verloop lasten
(bedragen x € 1 mln)
Overzicht baten en lasten
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Originele Begroting 2022 | Bijstellingen | Gewijzigde Begroting 2022 | Realisatie | Verschil begroot vs realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Algemene dekkingsmiddelen | |||||
Financieel-strategisch beleid | 16.030 | -11.420 | 4.610 | 938 | 3.672 |
Totaal Lasten | 16.030 | -11.420 | 4.610 | 938 | 3.672 |
Baten | |||||
Algemene dekkingsmiddelen | |||||
Financieel-strategisch beleid | 293.705 | 34.572 | 328.277 | 333.901 | -5.624 |
Heffen van opcenten motorrijtuigenbelasting | 350.903 | 12.473 | 363.376 | 358.470 | 4.906 |
Totaal Baten | 644.608 | 47.044 | 691.652 | 692.371 | -719 |
Saldo lasten en baten | -628.578 | -58.464 | -687.043 | -691.433 | 4.390 |
Toelichting afwijkingen
Toelichting lasten
Stelpost nieuw beleid € 1,6 mln (v) |
---|
Deze stelpost is in 2020 opgevoerd om de rente effecten van geplande uitgaven uit het coalitieakkoord te dekken. In 2022 is deze stelpost niet aangewend. |
Stelpost financieringsmodel € 2,1 mln (v) |
---|
Deze stelpost wordt met ingang van 2023 structureel ingezet ter dekking van het formatie budget (Organisatie). In 2022 is deze stelpost niet aangewend. |
Toelichting baten
Provinciefonds € 4,1 mln (v) |
---|
De uitkering uit het provinciefonds is op basis van de decembercirculaire € 4,1 mln hoger dan verwacht. Dit komt voornamelijk door de volgende 3 effecten:
|
Heffen van opcenten Motorrijtuigenbelasting € 4,9 mln (n) |
---|
De opbrengst van de opcenten wordt gebaseerd op de opgave van de belastingdienst aan het begin van het boekjaar. Halverwege het jaar wordt de verwachte opbrengst aangepast op basis van de ontwikkeling van de wagenpark tot 01-07 en verwerkt in de begroting via de najaarsnota. De werkelijke opbrengst in 2022 was lager dan de oorspronkelijke opgave van de belastingdienst wat een trendbreuk betekent met de praktijk van de afgelopen jaren. In 2022 is het totaal aantal auto’s in Zuid-Holland vrijwel constant gebleven (van 1.649.479 naar 1.651.343 ). De daling van de opbrengst komt door een stijging van het aandeel elektrische en hybride auto ’s in het wagenpark, het absolute aandeel belastbare elektrische auto’s is in 2022 gestegen van 31.894 naar 40.904 en vertoond daarmee een stijgende lijn. In eerdere jaren werd een potentiële opbrengstdaling van de opcenten vermeden door een stijging van het absolute aantal ICE-auto’s en het stijgende gemiddelde gewicht per auto. Het effect van deze trendbreuk voor de opbrengst van het jaar 2022 is een nadeel van € 4,9 mln. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Lokale heffingen. |
Afrekening Merwedekanaal € 1,4 mln (v) |
---|
Op 29 november 2021 heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) aan de provincie Utrecht een voorstel uitgebracht over de provinciale verrekening herindeling Vijfheerenlanden. Dat voorstel is in december 2021 door het college van Utrecht vastgesteld, waarna in 2022 de financiële afwikkeling plaats kon vinden. Na de onderliggende verrekeningen tussen Utrecht en Zuid-Holland resteert € 1,4 mln in de voor de herindeling Vijfheerenlanden getroffen voorziening. Dit bedrag valt uit de voorziening vrij ten gunste van de algemene middelen. |
Diverse kleine afwijkingen € 0,1 mln (v) |
---|
Het resterende voordelige verschil betreft kleine afwijkingen. |
Instrumentarium
Reserves
In het onderstaande overzicht wordt de totale inzet van reserves binnen de ambitie aangegeven.
Reservenaam | Beleidsdoel | Toevoegingen 2022 | Onttrekkingen 2022 | Saldo mutaties 2022 |
---|---|---|---|---|
Algemene reserve | 9-1 | 200.337 | 118.533 | 81.804 |
Risicoreserve Waste to Chemistry | 9-1 | 0 | 3.000 | -3.000 |
Erfgoedlijnen | 9-1 | 0 | 14 | -14 |
Begrotingssaldo 2024-2031 | 9-1 | 0 | 69.354 | -69.354 |
Eindtotaal | 200.337 | 190.901 | 9.436 |
Betrokkenheid van Verbonden Partijen
Niet van toepassing.
Subsidies
Niet van toepassing.