Deelname aan EU-projecten
De provincie als organisatie kan zelf ook subsidie aanvragen voor projecten. Hierbij zijn er drie opties die verschillen in intensiteit en verantwoordelijkheid, namelijk: leadpartner, projectpartner of observerende partner. De provincie is momenteel op alle drie de manieren actief. Deelname van de provincie aan EU-projecten wordt via de inhoudelijke ambities verantwoord, omdat deze altijd behoren bij te dragen aan de realisatie van provinciale ambities.
Voor de programmaperiode 2021-2027 zijn er nog maar weinig EU programma’s die nieuwe beschikkingen hebben vastgesteld. In 2022 zijn er dan ook geen nieuwe projecten goedgekeurd waaraan de provincie Zuid-Holland deelneemt. Wel zijn er een beperkt aantal aanvragen gedaan voor EU-subsidie.
Tot 2023 lopen er nog wel een aantal projecten door onder de EU-programma periode 2014-2020. Onderstaande tabel biedt een overzicht van de 12 projecten waar de provincie in die periode aan deelneemt of heeft genomen. In deze periode kreeg de provincie Zuid-Holland in totaal voor bijna aan € 8 mln subsidie toegekend. In 2022, was er daarbij één grote wijziging. Onder het JIVE2 project is besloten om als observerende partij door te gaan en ontvangen wij niet langer EU financiering. Dit bedrag komt nu ten goede van onze Zuid-Hollandse partners in het project. Daarnaast zijn er enkele kleine wijzigen geweest op budgetten en tijdslijnen. Alleen CLINSH is dit jaar financieel afgesloten.
Naam project programma | Thema | Rol provincie | Looptijd | Begrote project-kosten PZH | Gemaakte project-kosten PZH | Toegekende subsidie aan PZH | Gerealiseerde subsidie door PZH |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Smart Pilots | Innovatie | Partner | 1-4-2016 | € 163.456 | € 138.938 | € 138.938 | € 103.862 |
MET-Certified | Energie | Observer | 1-9-2016 | Nvt | Nvt | Nvt | Nvt |
FRAMES | Klimaat adaptatie | Leadpartner | 28-9-2016 | € 968.484 | € 846.548 | € 484.242 | € 423.274 |
STAR2Cs | Klimaat adaptatie | Observer | 13-7-2017 | Nvt | Nvt | Nvt | Nvt |
RH2INE Kickstart Study | Verduurzaming binnenvaart | Leadpartner | 2-3-2020 | € 400.000 | € 280.350 | € 200.000 | € 140.175 |
CLINSH | Verduurzaming binnenvaart | Leadpartner | 1-9-2016 | € 3.149.224 | € 3.047.195 | € 1.889.524 | € 1.828.307 |
JIVE2 | Verduurzaming busvervoer | Observer | 1-1-2018 | Nvt | Nvt | ||
NEFERTITI | Land-en tuinbouw | Partner | 1-1-2018 | € 59.644 | € 59.644 | ||
NEXTGEN | Water en energie efficiëntie | Partner | 1-7-2018 | € 96.563 | € 96.563 | ||
SecureNL | Mobiliteit | Leadpartner | 1-11-2018 | € 1.200.000 | € 238.920 | ||
Smart Hy-Aware | Verduurzaming mobiliteit | Partner | 1-8-2019 | € 200.675 | € 170.574 | ||
Upcycle Your Waste | Circulair afvalbeheer | Observer | 10-12-2019 | Nvt | Nvt | ||
All4- Biodiversity | Natuur beheer | Leadpartner | 9-3-2020 | € 2.803.079 | € 1.681.847 | ||
DuWijZH | Verduurzaming gebouwde omgeving | Leadpartner | 1-10-2020 | € 3.000.000 | € 2.700.000 | ||
S34Growth | Innovatie | Partner | 1-4-2016 | € 146.921 | € 124.882,85 | ||
SWARE | Ruimtelijke kwaliteit, waterrecreatie en toerisme. | Partner | 1-4-2016 | € 138.197 | € 117.467,45 | ||
Totalen | € 12.326.242 | € 4.313.031 | € 7.902.601 | € 2.495.618 |
De bedragen in de tabel betreffen in de eerste plaats de bij aanvang begrote projectkosten voor de provincie en bijbehorende maximale hoogte van de toegekende subsidie. Er bestaat echter een belangrijk verschil tussen toegekende EU-subsidie en gerealiseerde EU-subsidie. Dit komt omdat bijna alle EU-programma’s de subsidie uitkeren door per kostendeclaratie een vast subsidiepercentage uit te betalen. De toegekende subsidie dient daarbij enkel als plafond. Mochten de gemaakte projectenkosten bijvoorbeeld lager uitvallen dan bij aanvang begroot, wordt de subsidie naar rato uitbetaald en valt de gerealiseerde subsidie ook lager uit. Voor de afgesloten projecten zijn daarom tevens de daadwerkelijk gemaakte projectkosten en de gerealiseerde subsidie opgenomen.
Er bestaat na vaststelling de mogelijkheid dat gedane uitgaven alsnog niet-subsidiabel worden bevonden door een tweedelijns audit. Dit risico en de mitigerende maatregelen staan beschreven in paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing, risico 17.