Wat hebben we bereikt?
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Door de coronapandemie werd er met name aan het begin van 2022 nog minder gereisd. Daarna is de mobiliteit en de spitsdrukte weer toegenomen tot een vergelijkbaar niveau als in 2019. In het openbaar vervoer is ook een stijging te zien, deze verloopt echter langzamer dan bij de auto. Het aantal reizigers is nog niet op het niveau van 2019. Om het openbaar vervoer draaiend te houden, gebruikten vervoerders een beschikbaarheidsvergoeding over heel 2022. Toch hebben vervoerders moeten inspelen op de veranderende vraag. Soms zijn de frequenties verhoogd, soms is een andere invulling is gegeven aan een lijn.
Om de mobiliteitsgroei op te vangen en ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk te maken zijn diverse projecten voorbereid en uitgevoerd. Ook zijn afspraken gemaakt met Rijk en regionale partijen over toekomstige investeringen voor verstedelijking.
Voor efficiënt goederenvervoer zijn we een samenwerkingspartner geweest voor (inter)nationale partijen waarbij we duurzame scheepvaart en een verandering van vervoerwijze (‘modal shift’) van weg naar binnenvaart en spoor hebben gestimuleerd.
In 2022 hebben we ons ook met diverse partners ingezet voor digitalisering en automatisering van de mobiliteit (‘Smart Mobility’) en afspraken gemaakt over standaardisatie, verzameling en ontsluiting van mobiliteitsdata. Daarnaast is data gebruikt om applicaties te ontwikkelen om de doorstroming te verbeteren. Samen met Rotterdam en Den Haag bereiden we een nieuw netwerkmanagementsysteem voor.
Samen met Rijkswaterstaat en gemeenten hebben we op landelijk niveau krachten gebundeld. Zo hebben we de verschillende Smart Mobility onderwerpen in de regio geborgd en afspraken gemaakt over onderwerpen als standaardisatie en organisatie.
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
(Beleids-)keuzen die hieronder vallen:
- Goed functionerende provinciale infrastructuur;
- Toekomstbestendige infrastructuur;
Het is onze wettelijke plicht om de provinciale wegen, vaarwegen, bruggen en sluizen in Zuid-Holland te beheren en te onderhouden. Ook in 2022 hebben we gewerkt aan goede beschikbaarheid van de provinciale infrastructuur. Dit deden we door met schouwrondes en inspecties de technische staat te monitoren en de informatie te gebruiken om het noodzakelijke onderhoud doelmatig te plannen en uit te voeren. Daarnaast houden medewerkers van de provincie toezicht op een juist gebruik van de infrastructuur en treden zo nodig handhavend op. Met een gecoördineerde aanpak beperken we waar mogelijk de impact van incidenten op de doorstroming. Beweegbare bruggen bedienen we met oog voor de belangen van zowel weggebruiker als vaarweggebruiker. Ook werken we steeds aan innovatieve, digitale oplossingen om de provinciale infrastructuur goed te laten werken, zoals apps voor diverse inspecties.
Een goede samenwerking met externe partijen als ingenieursbureaus en aannemers is cruciaal voor de prestaties. Daarom steken we veel energie in marktconsultaties en evaluaties. Bij aanbestedingen zoeken we ook altijd het meest passende contract bij het werk. Het twee-fasecontract bij het planmatig onderhoud van beweegbare kunstwerken is daar een voorbeeld van. In de Beleidsprestatie 2-2-1 werken we een aantal onderwerpen nader uit. In de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen geven we inzicht in de technische staat van het areaal.
Waar dit haalbaar, betaalbaar en voldoende betrouwbaar was, hebben we stappen gezet om duurzaamheidsthema’s verder te borgen in ons beheer en onderhoud en zo bij te dragen aan een toekomstbestendige infrastructuur. Zie voor meer informatie ’Wat hebben we hiervoor gedaan’, Beleidsprestatie 2-2-2.
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
We hebben gezorgd dat de inrichting van onze infrastructuur veiliger is gemaakt. Dat was mogelijk door de uitvoering van provinciale projecten en mee te werken aan projecten van andere wegbeheerders. Ook hebben we via het ROV-ZH lesprogramma’s aangeboden over verkeersveilig gedrag voor verschillende weggebruikers. Op het gebied van (verkeers)handhaving hebben we de samenwerking met relevante partijen zoals politie en Openbaar Ministerie geïntensiveerd.
Daarnaast heeft de provincie gewerkt aan verduurzaming van mobiliteit met de invoering van zero-emissie boten voor het personenvervoer over water tussen Rotterdam en Drechtsteden.
We hebben de binnenvaart verder verduurzaamd en ondersteunen gemeenten en regio’s bij de laadinfrastructuur en regionale mobiliteitsplannen.