Wat hebben we daarvoor gedaan?
Om de beleidsdoelen voor de ambitie te halen, hebben we elk beleidsdoel vertaald in een aantal beleidsprestaties. Die staan hieronder beschreven.
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Beleidsprestatie 2-1-1 Efficiënt goederenvervoer
Goederen moeten zo efficiënt en schoon mogelijk worden vervoerd. Het goederenvervoer moet bijdragen aan en een oplossing bieden voor economische ontwikkeling, leefbaarheid en bereikbaarheidseconomie en maatschappelijke opgaven, zoals de verstedelijkingsopgave.
In 2022 hebben we hiertoe maatregelen uitgevoerd en instrumenten ingezet.
- We hebben voor Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) deelgenomen aan strategische samenwerkingen in (inter)nationale corridors. Net als voor de Goederenvervoercorridors Oost en Zuid-Oost (GVC OZO ) is samen met provincies en zeehavens in 2022 een MIRT Goederenvervoercorridor Zuid (GVC Zuid) opgericht. De samenwerking is gericht op sterke en veilige infrastructuur en verduurzaming. Dit zorgt voor economisch gezonde regio’s.
- Voor de verkenning A15 Papendrecht-Gorinchem (GVC OZO) is in 2022 nog geen besluit genomen over een voorkeursalternatief. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil als opdrachtgever eerst de doorstromingsproblematiek van knooppunt Gorinchem nader onderzoeken.
- Daarnaast hebben we bijgedragen aan de ontwikkeling en realisatie van Truckparkings (GVC OZO) en opstelling van een handhavingsplan.
- We hebben samengewerkt aan de Delta Rhine Corridor om een buisleidingenbundel tussen Rotterdam, Chemelot (Geleen) en NordRhein-Westfalen te realiseren.
- Voor vervoer over water hebben we samen met Citybarge/Kotug en de gemeente Leiden gewerkt aan een netwerk van kades (‘scheepshaltes’) naar de binnenstad. Hiermee kunnen zonder uitstoot van schadelijke stoffen binnenstedelijke bouwlocaties bevoorraad worden en kan afval worden opgehaald.
- Voor modal shift hebben we samen met NewWays Zuid-Holland gewerkt aan bundeling van goederenstromen, zoals tussen de Maasvlakte en de Dutch Fresh Port (Barendrecht) en een spoorverbinding op de corridor Rotterdam - Scandinavië. In 2022 hebben we meerdere private partijen geholpen bij de voorbereiding van aanvragen voor de Rijksregeling Modalshift. Het programma NewWays Zuid-Holland is een regionale uitwerking van het landelijk programma Lean&Green Off Road .
- Ook hebben we een verantwoorde introductie van semi-autonome vaar-en voertuigen gestimuleerd en ingezet op de transitie naar zero-emissie goederenvervoer over weg en water (Zie ook Beleidsprestatie Duurzame mobiliteit).
- We hebben gewerkt aan verduurzaming van de binnenvaart en het spoor door aandacht te vragen voor bijvoorbeeld juiste regelgeving, cofinanciering voor projecten en door partijen en projecten te verbinden. Dit hebben we gedaan met NordRhein-Westfalen, in de Trans European Network-Transport Corridors , in RH2INE , de Vlaams Nederlandse Delta , European Grouping of Territorial Cooperation (EGTC) en GVC Zuid.
Beleidsprestatie 2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer
Voor mobiliteit stelt de provincie de behoefte van de gebruiker centraal.
In 2022 hebben wij hiertoe maatregelen uitgevoerd en instrumenten ingezet.
- In 2022 hebben we voor het uitvoeringsprogramma ‘Samen verder fietsen ’ diverse (snel)fietsroutes voorbereid en uitgevoerd. De doorfietsroute F15, van Ridderkerk via Barendrecht naar Albrandswaard is in gebruik genomen. Het fietspad Oude Trambaan in Wassenaar is verbreed en voorzien van comfortabele verharding. Op de stations Zwijndrecht en Gouda Goverwelle zijn de fietsenstallingen uitgebreid.
- We zijn gestart met het programma om fietsers meer ‘groen licht’ te geven op provinciale kruispunten.. De kruispunten op de N208 bij Lisse, de N444 bij Sassenheim, de N492 bij Rhoon, Poortugaal en Hoogvliet, de N213 bij Naaldwijk en de N206 in Zoeterwoude en Leiden zijn uitgevoerd.
- We hebben een analyse van de fietsbereikbaarheid opgenomen in de onderzoeksopzet voor de bereikbaarheidsstudie van de noordelijke Duin en Bollenstreek.
- Het programma om fietsen op bepaalde punten te tellen is uitgebreid met zo’n 40 locaties zodat we een beter beeld krijgen van het fietsgebruik op provinciale fietspaden.
- Daarnaast is in het MIRT-overleg afgesproken dat Rijk en regio een meerjarige adaptieve uitvoeringsagenda fiets gaan opstellen.
- In de loop van 2022 is het aantal reizigers in het openbaar vervoer langzaam gestegen. Reizigersaantallen en –opbrengsten lopen wel nog sterk achter bij 2019, het laatste jaar voor corona.
- Onze bijdrage aan de vervoerders is 2022 op hetzelfde niveau gebleven als voor corona en het Rijk heeft een beschikbaarheidsvergoeding openbaar vervoer ingesteld (toegevoegd bij de najaarsnota) zodat zo min mogelijk aanpassingen nodig waren in de dienstverlening. Toch hebben vervoerders moeten inspelen op de veranderende vraag. Zo zijn met name op een aantal R-netlijnen frequenties in de spitsuren verhoogd. Weinig gebruikte buslijnen hebben een alternatieve vorm van bediening gekregen, zoals exploitatie met kleine voertuigen, buurtbussen, of vervoer dat op afroep beschikbaar is.
- We hebben het netwerk en de dienstverlening van het openbaar vervoer in 2022 in de concessies Drechtsteden Molenlanden en Gorinchem (DMG) en Hoeksche Waard – Goeree-Overflakkee (HWGO) aangepast op basis van het in 2021 vastgestelde Transitieplan OV.
- Voor de concessie Hoeksche Waard Goeree-Overflakkee zijn in 2022 afspraken gemaakt over een verlenging van de concessie, waarbij behoud van het huidige vervoersaanbod voorop stond. De procedure voor verlenging van de lopende concessie is ook 2022 begonnen.
- Met onderwijsorganisaties is overlegd over spreiding in reizen van leerlingen. Hierdoor was het mogelijk in de concessie HWGO het busaanbod efficiënter in te zetten.
- In 2022 is het nieuwe contract van de Waterbus Rotterdam-Drechtsteden gestart.
- De aanbesteding van de concessie Zuid-Holland Noord is gestart. Door de gevolgen van corona is de marktsituatie voor aanbestedingen van het regionaal openbaar vervoer nog steeds onzeker. Voor Zuid-Holland Noord zijn in 2022 afspraken gemaakt over een noodconcessie om de periode tot ingang van de nieuwe concessie in 2024 te overbruggen. Bij de Najaarsnota is zowel voor de noodconcessie Zuid-Holland Noord, als deze nieuwe concessie budget vrijgemaakt uit niet gebruikte middelen voor sociale veiligheid.
- In 2022 is de ontwikkeling van het programma doorstroming openbaar vervoer gestart. Hierbij brengen we in beeld waar bussen vertraging hebben en onderzoeken we maatregelen om de belangrijkste knelpunten op te lossen. Dit programma wordt in samenhang met een toekomstbestendig ov-lijnennet ontwikkeld.
- We zijn gestart met vervanging van het dynamisch reizigersinformatiesysteem (DRIS) op de haltes. De eerste panelen zijn in 2022 geplaatst.
- We hebben geïnvesteerd in verbetering van sociale veiligheid in het openbaar vervoer en de toegankelijkheid van haltes voor reizigers met een beperking. We hebben een nieuw beleidskader sociale veiligheid vastgesteld.
- We hebben gewerkt aan meerdere provinciale projecten in voorbereiding zoals:
- RijnlandRoute (Europaweg) o.a. Samenwerkingsovereenkomst met gemeente Leiden , vaststelling herziening Provinciaal Inpassingsplan, werkzaamheden kabels en leidingen, diverse informatieavonden;
- kruising N214/N216 ;
- N211 Wippolderlaan (start aanbesteding);
- vervanging Concordiabrug;
- R-net Rotterdam – Oud-Beijerland;
- verbreding Delftse Schie ;
- N59 Energy Highway ;
- HOV Leiden – Katwijk – Noordwijk
- In uitvoering zijn in 2022 onder meer geweest:
- RijnlandRoute Tjalmaweg (o.a. wegfundering, HOV onderdoorgang, de Torenvlietbrug , geluidschermen, fietsverbindingen) en N434 (o.a. ecoduct/fietspad , Corbulotunnel , oplevering fietstunnel Leiden-West , asfaltering)
- fase 3 van de duurzaam veilige herinrichting van de N223 ;
- N217 Rotonde ’s Gravendeel en aansluiting Polderweg
- fase 2 van HOV-maatregelen binnen de concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem;
- We hebben inhoudelijk bijgedragen aan Rijksinfrastructuurprojecten (bijv. effecten op het provinciale wegennet, leefbaarheid, ruimtelijke omgeving) zoals de A24 Blankenburgverbinding , A16 Rotterdam , A4 Haaglanden – N14 , A4 Burgerveen – N14 , A27 Houten – Hooipolder, A15 Suurhoffbrug , A29 Heinenoordtunnel , A29 Haringvlietbrug , A44 Burgerveen-Wassenaar , A15 Calandbrug , A16 Van Brienenoordbrug , A16 viaduct Hoofdweg Rotterdam , A12 Gouda-Woerden .
- We hebben deel uitgemaakt van ‘Zuid-Holland Bereikbaar’ , een samenwerkingsverband om de hinder te beperken van alle komende renovatie-, nieuwbouw- en onderhoudsprojecten (weg, spoor en water) in Zuid-Holland en omstreken. Belangrijkste elementen zijn vergaande afgestemde planningen, gezamenlijk verkeersmanagement, mobiliteitsmanagement (anders reizen en vervoeren) en communicatie. Bovendien worden kansen aangegrepen om structurele duurzame mobiliteitstransitie door te voeren. Voorbeelden zijn de komende werkzaamheden aan de A16 Van Brienenoordbrug, de A29 Heinenoordtunnel en Haringvlietbrug en diverse spoorverbeteringsprojecten.
- Als provincie zijn we ook in 2022 medeopdrachtgever en participant in het gebiedsprogramma Mobiliteit en Verstedelijking (MoVe) Rotterdam - Den Haag van het MIRT. Met het Rijk, de Metropoolregio Rotterdam - Den Haag (MRDH), gemeenten en ov-partners werken we aan de samenhang tussen bereikbaarheid en verstedelijking. Daarbij hebben we gewerkt aan openbaar vervoer infrastructuur zoals de Oude Lijn (spoorlijn Leiden – Dordrecht) en op de verschillende hieraan verbonden regionale verbindingen. Begin 2022 is voor het Nationaal Groeifonds een aangepast voorstel ingediend.
- Daarnaast hebben we samengewerkt aan diverse bereikbaarheidsprojecten zoals de Algeracorridor, een nieuwe multimodale oeververbinding tussen Feijenoord/IJsselmonde en Kralingen in de MIRT-verkenning Oeververbindingen regio Rotterdam . We hebben ook meegewerkt aan de gebiedsontwikkeling in CID-Binckhorst in Den Haag en aan bereikbaarheidsmaatregelen voor Voorne Putten / Haven Rotterdam en het Westland, logistieke knooppunten en een adaptieve ontwikkelstrategie voor het wegennet.
- In het bestuurlijk overleg MIRT in november 2022 zijn voorkeursalternatieven gekozen voor CID Binckhorst en Oeververbindingen Rotterdam (inclusief Algeracorridor). Ook is afgesproken te starten met de verkenningsfase van de hierboven genoemde openbaar vervoerprojecten. Hierbij zijn ook financiële afspraken gemaakt.
- In 2022 hebben we inhoudelijk bijgedragen aan het landelijke Toekomstbeeld OV 2040 met de landelijke corridorstudie Goederenroutering Noordoost Europa en de landelijke Actieagenda Ketens en Knopen.
- De opening van de spoorverlenging Hoekse Lijn (Metro aan Zee) heeft niet plaatsgevonden in 2022 vanwege problemen in de testfase. De provincie draagt financieel bij aan de spoorverlenging, met name aan het nieuwe metrostation Strand.
- In 2022 zijn voorbereidende werkzaamheden verricht en aanvullende afspraken uitgewerkt over de financiering van een nieuw station Hazerswoude-Rijndijk, een ongelijkvloerse kruising bij Zoeterwoude Rijndijk en andere maatregelen voor een betere spoorlijn Leiden-Utrecht .
- In 2022 is voor de provincie de pilot afgerond van de autonoom rijdende shuttles op het terrein van ESA-ESTEC. De resultaten van de pilot worden in 2023 verwacht. De pilot is uiteindelijk verlengd en uitgebreid tot eind 2022 en het budget is bij de Najaarsnota aangepast.
- Tot slot hebben we met kennis en expertise bijgedragen aan de verschillende verstedelijkingsopgaven voor bereikbaarheid.
Beleidsprestatie 2-1-3 Slimme systemen en netwerken
De provincie wil de capaciteit van het regionale mobiliteitssysteem beter benutten en slimmer gebruiken. Om dit te bereiken kijken we onder andere naar de mogelijkheden van nieuwe, digitale en innovatieve (data)-oplossingen Verder waarderen we onze verkeersregelinstallaties zoveel mogelijk op naar intelligente installaties, om zo de doorstroming verder te verbeteren.
In 2022 hebben wij hiertoe maatregelen uitgevoerd en instrumenten ingezet.
- In 2022 hebben we samen met Rijkswaterstaat en gemeenten op landelijk niveau de krachten gebundeld. Zo hebben we de verschillende Smart Mobility onderwerpen goed in de regio geborgd en afspraken gemaakt over onderwerpen als standaardisatie en organisatie.
- Daarnaast participeerden we in regionale en (inter)nationale overleggen en werkgroepen om kennis uit te wisselen op diverse onderwerpen van verkeersmanagement en Smart Mobility.
- Ook hebben we de intelligente verkeersregelinstallaties (IVRI’s) verder uitgerold en geoptimaliseerd.
- We hebben onze mobiliteitsdata verder gedigitaliseerd, de inwinning van onze data verbeterd en deze ontsloten naar de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW).
- Om voldoende digitale slagkracht bij de verschillende overheden te organiseren, hebben we met de MRDH en het Rijk een opzet gemaakt voor slimme werving en opleiding van talent.
- We hebben een nieuw Smart Mobility-programma uitgewerkt waarin we een koers hebben bepaald voor Zuid-Holland Bereikbaar en de verschillende bereikbaarheidsuitdagingen.
- VoorSmart Shipping hebben we de samenwerking met de TU Delft voortgezet, als financier van het Researchlab Autonomous Shipping en als consortiumpartij binnen het project Path2Zero .
- Binnen de goederenvervoercorridors en de topsector logistiek hebben we de goederenstromen slimmer digitaal georganiseerd.
- We maakten ook slim gebruik van data op en over onze vaarwegen om doorstroming te verbeteren, hinder van brugopeningen voor scheepvaart en wegverkeer zo veel mogelijk te voorkomen en de bedienaren van bruggen te ondersteunen in een efficiënte uitvoering van hun taak. We hebben daarvoor een aantal applicaties ontwikkeld, zoals de brugmonitor en het vaartuigvolgsysteem.
- We organiseerden een digitaal experiment vaarwegdata om data slimmer te gebruiken, om brugopeningen beter te voorspellen en te kijken naar efficiënt gebruik van data bij het bedienproces.
- In 2022 zijn we voor wegen met de voorbereidingen gestart voor een nieuw netwerkmanagementsysteem, waarin we samen met regionale partners Rotterdam en Den Haag zaken slimmer kunnen organiseren, zoals verkeersregelinstallaties, dynamische routeinformatiepanelen en verkeersdata. Ook rollen we de iVRI’s verder uit en regelen we deze in om verschillende doelgroepen prioriteiten te geven.
- We ontwikkelden verschillende applicaties waarmee werkzaamheden aan onze provinciale wegen slimmer te plannen zijn met behulp van data en algoritmes.
- Vanuit dynamisch verkeersmanagement keken we naar mobiliteitsdata op de weg slim inwinnen en onze verkeersregelinstallaties slim inzetten (dynamische routeinformatiepanelen).
- Op de Incidentcoördinatiedesk hebben we slim gebruik gemaakt van data en participeerden we in een project om ons onderhouds- en incidentmanagementproces efficiënter te organiseren.
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Beleidsprestatie 2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur
- In 2022 is het contract voor beheer en onderhoud van wegen en bermen in contractgebieden Noord en West definitief gegund. De contracten hebben een looptijd van 10 jaar en in de aanbesteding is duurzaamheid een selectiecriterium geweest;
- Voor de herbouw van het steunpunt Coenecoop is het bestaande steunpunt in 2022 gesloopt. Doordat de voor herbouw benodigde omgevingsvergunningen niet tijdig werden afgegeven, is de herbouw niet in 2022 afgerond.
- Nu voor de gehele provincie het beheer en onderhoud van wegen en bermen met langlopende contracten (10 jaar) is aanbesteed zijn niet alle steunpunten meer noodzakelijk. In 2022 zijn de steunpunten Krinkelwinkel en De Lier verkocht en overgedragen.
- De provincie huurt kantoor- en opslagruimte binnen de steunpunten Delfgauw, Numansdorp en N11 van Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat heeft gemeld de huurovereenkomst van het steunpunt N11 in 2025 te willen beëindigen. In 2022 is gestart met verkenning van mogelijk alternatieve locaties voor het steunpunt N11, zodat er een thuisbasis is voor de weginspecteurs en de gladheidsbestrijding kan worden uitgevoerd in regio Noord.
- In 2022 is planmatig onderhoud uitgevoerd aan diverse (vaar)wegen en beweegbare kunstwerken. Het betreft onder andere werk aan:
- N207a, N222a, N231a
- Oeververvanging: traject 1 (Delftse Schie), traject 9 (Gouwe) en traject 10 (Merwedekanaal)
- Nautische voorzieningen (Merwedekanaal) en vaarwegbebording
- Beweegbare kunstwerken: Wilhelminabrug, quick-wins Coenecoopbrug;
- Vervangen lage druk natriumlampen (SOX) -lampen door Led-verlichting
- Pompen en gemalen in diverse kunstwerken
- In 2022 is planmatig onderhoud voorbereid aan onder andere:
- Wegen: N468a, N443 botrotonde, N214, N215b+c;
- Oevers: traject 2 (Rijn-Schiekanaal), traject 6 (Oude-, Woud- en Heijmanswetering / Oude Rijn), traject 7 (Aarkanaal), traject 8 (Oude Rijn)
- Vaarwegen: baggeren gehele areaal
- Beweegbare kunstwerken: onderhoud van kunstwerken op traject 1 (Delftse Schie), traject 2 (Vliet), traject 4 (Rijn-Schiekanaal), traject 9 (Gouwe), traject 10 (Merwedekanaal) en de bruggen over het Hartel- en Zoetwaterkanaal
- In 2022 hebben we verder gewerkt aan het versterkingsprogramma voor beweegbare kunstwerken waarmee in 2020 is gestart. Hierbij kijken we naar (technisch-)inhoudelijke zaken, (werk)processen, professioneel handelen en borging van de geleerde lessen. De opgeleverde resultaten zijn: maandelijkse rapportage over beschikbaarheid van de bruggen, oplevering van onderhoudsmanagementsysteem, ontwikkeling van een verbeteraanpak voor planmatig onderhoud, aanscherping van politiek-bestuurlijke alertheid, start van een traject waarmee de risicovolwassenheid op hoger niveau wordt gebracht en definitie van de scope voor het nieuwe contract voor dagelijks onderhoud van de beweegbare bruggen, sluizen en bediencentrales.
- In 2022 zijn verdere stappen gezet voor datagedreven beheer en onderhoud. De audit op datakwaliteit is met goed gevolg afgerond. Er is een dashboard Datakwaliteit ontwikkeld en volop in gebruik. De Informatie Levering Specificatie (ILS) wordt breed uitgerold. Dit betreft een specificatie hoe data-actualisatie bij elk project moet worden opgeleverd. Het materialenpaspoort, noodzakelijk om duurzaamheidsambities te monitoren, maakt hiervan onderdeel uit.
Verkeersmanagement (brugbediening, incident management)
- Door de stijging van de prijzen voor grondstoffen bleek in het voorjaar 2022 dat de nieuwe bediencentrale beter in een andere vorm op een andere plek kon worden gerealiseerd. Van de onderzochte alternatieven heeft de locatie provinciehuis (gebouw A0) de voorkeur. In november 2022 hebben Gedeputeerde Staten met een brief Provinciale Staten hierover geïnformeerd. In 2022 is een haalbaarheidsonderzoek gestart naar deze alternatieve locatie.
- In 2022 is de voorbereiding gestart om diverse onderhoudscontracten voor verkeersmanagementmiddelen, zoals verkeersregelinstallaties en het cameramanagementsysteem opnieuw aan te besteden.
- Om het dynamisch verkeersmanagement binnen de provincie uit te voeren, maken we gebruik van een netwerkmanagementsysteem. Samen met de gemeenten Rotterdam en Den Haag hebben we in 2022 stappen gezet om een nieuw systeem in te kopen. In 2023 wordt de leverancier aangetrokken en start de uitrol van het systeem, waarna ook andere gemeenten binnen de provincie kunnen aanhaken.
Juridisch beheer
- In 2022 hebben vier weginspecteurs de opleiding voor buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) met succes afgerond. Zij zijn vervolgens ook als boa beëdigd. Op 17 november 2022 vond de kick-off plaats waarna zij hun uitrusting kregen en aan de slag konden. Gedurende de eerste periode worden zij begeleid door de senior boa's van het team vaarwegen.
- De Omgevingswet treedt opnieuw later in werking, naar verwachting januari 2024, tegelijk met de Zuid-Hollandse Omgevingsverordening (ZHOV) en de Verordening nautisch beheer. Met de inwerkingtreding van de ZHOV ontstaat een meldingsplicht in plaats van een vergunningsplicht voor bepaalde werkzaamheden aan kabels en leidingen. Het nieuwe zaaksysteem van DBI is nog niet volledig functioneel aangesloten op het landelijke Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) voor vergunningverlening en meldingsplicht. In 2022 is gestart met het testtraject voor de inrichting van het zaaksysteem.
- In 2022 is overleg gevoerd met onder andere de gemeenten Rotterdam en Waddinxveen voor overdracht van respectievelijk delen van de N209/N471 en N453. De onderhandelingen zijn in een vergevorderd stadium. Door de lange doorlooptijd in besluitvorming kon de overdracht niet in 2022 plaatsvinden.
Beleidsprestatie 2-2-2 Toekomstbestendige infrastructuur
In 2022 zijn haalbare en betaalbare stappen voor duurzaamheid in aanleg en beheer van infrastructuur verder geborgd:
- Voor duurzaamheidsthema’s, CO2-reductie, energietransitie, circulariteit, biodiversiteit, geluidsreductie en klimaatadaptatie is een nulmeting/nulberekening uitgevoerd. Om de CO2uitstoot te monitoren is een vernieuwde monitoringstool opgeleverd. Dit geeft ons inzicht, overzicht en prioritering voor acties per duurzaamheidsthema.
- Er is een handreiking opgeleverd voor projecten (nieuwbouw en planmatig onderhoud) om per projectfase de verschillende duurzaamheidsinstrumenten te benutten. Een milieukostenindicator (MKI) berekening is nu standaard verplicht voor alle projecten. CO2- uitstoot reduceren is een standaard onderdeel bij de aanbesteding van planmatig en dagelijks onderhoud. De informatie is digitaal via een platform te benaderen. Voor de juiste toepassing van deze instrumenten zijn ook symposia en kennisdeelsessies georganiseerd;
- In relatie tot energietransitie is nu 75% van de openbare verlichting uitgevoerd in LED en binnen 5 jaar gaan we naar 100%.
- In 2022 is in aanvulling op de nota Kansen voor beter bermbeleid (2016) het Bomenbeheerplan opgesteld. Dit beheerplan beschrijft het beleid en de beheerstrategie van onze bomen, bosplantsoenen en beplanting voor de komende jaren met een doorkijk naar 2050. Hiermee dragen we bij aan een veilig, vitaal en klimaatbestendig bomenbestand, meer biodiversiteit en een betere weerbaarheid tegen ziekten en plagen.
- Het ingezette ecologische bermbeheer geeft al goede resultaten voor meer biodiversiteit. Een zeldzame bloem, de bijenorchidee, is weer gespot in de bermen.
- De in 2021 opgeleverde twee prototypes voor energiedamwanden langs provinciale vaarwegen zijn in 2022 actief gemonitord. Uit de evaluatie is gebleken dat beide prototype energiedamwanden haalbare en schaalbare innovaties zijn.
- Het ecologisch oeverherstel met duurzame en afbreekbare BESE-elements, dat in 2021 over enkele meterlangs de Oude Rijn is uitgevoerd, is in 2022 geëvalueerd. De conclusie is dat de BESE-elements op de proeflocatie goed zijn aangeslagen en de ecologie lokaal is verbeterd.
- In 2022 zijn als experiment langs de Gouwe en de Otwegwetering de eerste plantenbakken aangebracht op de kale, stalen damwanden om zo de biodiversiteit te vergroten. De waterplanten trekken insectenlarven, waterslakken en andere waterdiertjes aan. Dat trekt weer vissen aan, die tussen de planten kunnen schuilen en zich voortplanten.
- Voor circulariteit is een materialenpaspoort opgeleverd. De eerste strategieën om met reststromen als bagger en bermmaaisel om te gaan, krijgen vorm.
- Helaas was er ook een tegenslag in de resultaten van een pilot langs de N211 met verwarmde betonplaten in het fietspad.
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Beleidsprestatie 2-3-1 Duurzame mobiliteit
De provincie wil een transitie naar een energie-efficiënte samenleving, waarbij op termijn grotendeels duurzaam en CO2-neutraal in de energiebehoefte wordt voorzien.
In 2022 zijn hiertoe maatregelen uitgevoerd en instrumenten ingezet.
- In 2022 hebben we samen met gemeenten de uitvoering van activiteiten uit de Regionale Aanpak Laadinfrastructuur Zuidwest (RAL ZW) voortgezet, waarbij we de gemeenten ondersteund hebben bij de uitrol van laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer. Bij de Voorjaarsnota zijn de beschikbare middelen opnieuw verdeeld over de jaren, zodat voor elk van de jaren 2022-2026 een budget van € 0,6 mln beschikbaar is.
- Vanaf januari is gestart met de levering en ingebruikname van de zero-emissie boten voor personenvervoer over water tussen Rotterdam en de Drechtsteden. Hierdoor is nu al een deel van de vloot zero-emissie.
- De samenwerking in RH2INE aan waterstoftoepassing in de binnenvaart is in 2022 geografisch uitgebreid van Rotterdam / Duisburg naar Antwerpen. We hebben met de binnenvaartsector en de waterstoftoeleveranciers de eerste stappen gezet naar standaardisatie van de techniek. Diverse subsidieaanvragen aan de EU en het Rijk hebben nog niet geleid tot financiële ondersteuning voor de gewenste opschaling.
- In 2022 zijn we aan de slag gegaan met de aanbevelingen die voortkomen uit het project Clean Inland Shipping (CLINSH) en verspreiden we deze actief in binnen- en buitenland. We hebben een provinciaal verhaal opgesteld over de manier waarop we verduurzaming van de binnenvaart kunnen versnellen. Een eerste versnellingsbijeenkomst heeft plaatsgevonden.
- Met de partners in het MIRT-Goederenvervoercorridors (zie beleidsprestatie 2-1-1 Efficiënt goederenvervoer) stimuleerde de provincie de ontwikkeling en uitrol van Clean Energy Hubs (CEH), waarbij in 2022 specifiek provincie Zuid-Holland een haalbaarheidsonderzoek heeft uitgevoerd voor de binnenvaart.
- We hebben de elektrificatie van de binnenvaart gestimuleerd en meegewerkt aan de voorbereiding van twee laadpunten in Zuid-Holland. Naast de bestaande laadlocatie in Alphen aan de Rijn is een tweede locatie in Alblasserdam in voorbereiding.
- We hebben het project Zon op infra (fietspaden) aanbesteed. Er zijn geen inschrijvingen geweest in Zuid-Holland, wel bij onze partners in het project Noord-Holland en Noord-Brabant. De aanbesteding is geëvalueerd om te bepalen hoe we vervolg geven aan het project.
- We hebben onze wettelijke taak voor luchtvaart uitgevoerd.
- We hebben de verkeersregio’s ondersteund bij de verdere ontwikkeling en uitvoering van regionale mobiliteitsplannen, om de CO2-doelen voor mobiliteit te behalen. Hierbij hebben we met het IPO een RMP-monitor ontwikkeld en de potentiële impact van regionale mobiliteitsmaatregelen bepaald .
Beleidsprestatie 2-3-2 Veilige mobiliteit
De provincie wil de infrastructuur veiliger maken en verkeersveilig gedrag en adequate verkeershandhaving bevorderen. Hierdoor moet de verkeersveiligheid verbeteren en het aantal verkeersslachtoffers verminderen.
In 2022 hebben wij hiertoe maatregelen uitgevoerd en instrumenten ingezet.
- We hebben met andere wegbeheerders gewerkt om verkeersonveilige infrastructuur aan te pakken. Dit hebben we gedaan vanuit onze rol als regievoerder als wegbeheerder.
- We hebben gewerkt aan de voorbereiding en uitvoering van infrastructuurprojecten zoals:
- een definitief ontwerp voor verkeersveiligheidsmaatregelen traject N218-N496. Dit is afgestemd met de omgeving en de uitvoeringsfase is gestart;
- groot onderhoud aan de N447 waarbij het snelheidsregime is gewijzigd naar 60 km/u en de weginrichting hieraan is aangepast. Dit past beter bij het gebruik, wegbeeld en mogelijke woningbouw die in de toekomst gaat plaatsvinden. De snelheidsverlaging draagt bij aan de verkeersveiligheid en vermindering van CO 2 -uitstoot;
- definitieve ontwerpen voor de N443/N206 aansluiting en het groot onderhoud van de N443. Deze is gedeeld met de omgeving. Voor de uitvoering van het groot onderhoud is een komgrensverplaatsing noodzakelijk. Hiervoor is de gemeenteraad het bevoegd gezag. De aanvraag hiervoor is ingediend;
- het project N216B rotonde Goudriaan om kabels en leidingen te verleggen, met diverse netbeheerders en diverse particulieren, inclusief voorbereiding van de aanbesteding;
- het project verkeersveiligheidsmaatregelen N231C, waarbij een grondwaterprobleem is geconstateerd, waardoor de weg scheuren vertoont. We hebben een ontwerp gemaakt met een lekriool waarmee we verwachten dit probleem op te lossen. Het project ligt op schema;
- het project N223 duurzaam veilig fase 3 waarbij de uitvoering van het werk conform planning loopt.
- het project herinrichting N228 dat is afgerond in 2022.
- In 2022 is bij de Kadernota 2023 besloten te stoppen met de voorbereiding van het project N214 Parallelweg en het resterende krediet van € 4,9 mln te laten vrijvallen om de prijsontwikkeling op de lopende projecten binnen het PZI op te vangen. Dit project had een lage prioriteit in het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2030.
- De maatregelen bermveiligheid zijn niet uitgevoerd. Om kosteneffectief te zijn is het nodig om maatregelen in de berm te combineren met onderhoudsprojecten. Op zichzelf staand uitvoeren van bermmaatregelen is niet kosteneffectief mogelijk. Voor de uitvoering van dergelijke maatregelen zijn vaak grondaankopen, verkeersmaatregelen en verkeersomleiding nodig.
- We hebben in regionale overleggen structureel de voortgang gemonitord van regionale uitvoeringsprogramma’s gedragsbeïnvloeding 2022-2024. Bij de Voorjaarsnota is de verdeling van de budgetten aangepast om de uitvoering van regionale programma's gedragsbeïnvloeding over de diverse jaren te subsidiëren, zodat er aansluiting is op de jaarlijks toegekende subsidies.
- Daarnaast hebben we het gedrag van verkeersdeelnemers beïnvloed aan de hand van diverse campagnes, zoals SCHOOL op SEEF (basisonderwijs), Totally Traffic (voortgezet onderwijs) en Doortrappen (fietsveiligheid senioren) Dit alles onder de gezamenlijke noemer ‘Maak een punt van nul’ en programma's uitgevoerd door het regionaal uitvoeringsbureau verkeersveiligheid (ROV-ZH);
We hebben de samenwerking met MRDH, politie en openbaar ministerie geïntensiveerd door structureel met elkaar te overleggen over effectievere verkeershandhaving.
- Ook hebben we structureel met regio's overlegd over extra inspanningen voor veiliger verkeer op het gebied van infrastructuur, gedrag en handhaving.
- We hebben in het Provinciaal Verkeers- en Vervoersberaad een special gehouden over verkeershandhaving en hebben andere partijen betrokken: ANWB, Fietserbond, VVN, politie en Openbaar Ministerie.
- We zijn met MRDH in gesprek gegaan over hoe we de uitkomsten van de pilot naar effectievere verkeershandhaving kunnen benutten.
- Het beoogde plan van aanpak voor minder fietsdoden en -gewonden hebben we niet opgesteld. In plaats hiervan hebben we prioriteit gegeven aan de start en begeleiding van het onderzoek naar 30 km/u binnen de bebouwde kom in Zuid-Holland.
- Het provinciaal Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2021-2030 is op hoofdlijnen geëvalueerd. De evaluatie betreft een interne audit van het verkeersveiligheidsbeleid waarbij in het bijzonder aandacht is besteed aan risicobeheersing. De evaluatie bevat ook een beschrijving van de ontwikkeling van verkeersongevallencijfers in Zuid-Holland. De uitkomsten van de evaluatie en opvolging daarvan is aan Gedeputeerde en Provinciale Staten aangeboden en hier online te benaderen .
- De actie ‘vaststellen monitoringsmethodiek’ om de ambitie ‘0 slachtoffers in 2050’ te monitoren, is niet uitgevoerd. De voortgang van elke actie uit het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2021-2030 wordt structureel bijgehouden. Dit kan beschouwd worden als een eerste opzet van de monitoringsmethodiek, maar de volledige uitwerking moet nog plaatsvinden. We hebben prioriteit gegeven aan start en begeleiding van diverse onderzoeken om de verkeersveiligheid in Zuid-Holland te bevorderen.