Inleiding
'Wat heeft dat gekost' is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Overzicht baten en lasten
‘Wat heeft dat gekost’ is samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de verschillen per beleidsdoel binnen een ambitie. De verschillen op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
Onderstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidskosten
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Reserves: het saldo van de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves
- Overige lasten: betreft de lasten niet zijnde de eerste 3
Opbouw en verloop lasten
(bedragen x € 1 mln)
Overzicht baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Originele Begroting 2022 | Bijstellingen | Gewijzigde Begroting 2022 | Realisatie | Verschil begroot vs realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | |||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 1.718 | 20 | 1.738 | 2.177 | -439 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 159.347 | 18.494 | 177.841 | 174.922 | 2.919 |
2-1-3 Slimme systemen en netwerken | 1.360 | -8 | 1.352 | 1.182 | 170 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 162.425 | 18.507 | 180.932 | 178.282 | 2.650 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | |||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 116.588 | 6.392 | 122.979 | 117.792 | 5.188 |
2-2-2 Toekomstbestendige infrastructuur | 708 | -99 | 609 | 1.081 | -472 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 117.296 | 6.293 | 123.588 | 118.872 | 4.716 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | |||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 1.480 | 4.222 | 5.702 | 5.394 | 308 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 3.222 | 1.607 | 4.828 | 2.994 | 1.835 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 4.702 | 5.829 | 10.530 | 8.388 | 2.143 |
Totaal Lasten | 284.422 | 30.628 | 315.051 | 305.542 | 9.509 |
Baten | |||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | |||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 160 | 0 | 160 | 790 | -630 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 949 | 24.637 | 25.586 | 23.349 | 2.237 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 1.109 | 24.637 | 25.746 | 24.139 | 1.607 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | |||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 6.194 | 4.500 | 10.694 | 13.042 | -2.348 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 6.194 | 4.500 | 10.694 | 13.042 | -2.348 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | |||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 466 | 450 | 916 | 3.045 | -2.129 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 1.361 | 0 | 1.361 | 1.079 | 282 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 1.828 | 450 | 2.278 | 4.125 | -1.847 |
Totaal Baten | 9.130 | 29.587 | 38.717 | 41.305 | -2.588 |
Saldo lasten en baten Ambitie 2 | 275.292 | 1.041 | 276.333 | 264.236 | 12.097 |
Toelichting afwijkingen
Toelichting lasten
Het voordelige resultaat van € 12,1 mln is opgebouwd uit positieve en negatieve afwijkingen ten opzichte van de Najaarsnota. De € 12,1 mln betreft uitgaven die doorschuiven naar 2023 of daarna. Het is daarmee dus uitstel van uitgaven en geen afstel.
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Regionale gebiedsagenda’s Mobiliteit € 2,3 mln (v) |
---|
In de Regionale gebiedsagenda’s Mobiliteit (voorheen Bestedingsplan mobiliteit) zijn bijdragen opgenomen voor regionale infrastructuurprojecten op het gebied van doorstroming en verkeersveiligheid (duurzaam veilig). |
Exploitatie OV en concessiemanagement € 0,4 mln (v) |
---|
De afwijkingen hebben te maken met het verwerken van de beschikbaarheidsvergoeding, compensatie prijsontwikkeling en de veranderende vraag naar OV (zie ook de baten). Het betreft de volgende concessies:
|
HWN/OWN aansluiting A15/N3 bijdrage € 2,6 mln (n) |
---|
In 2022 zijn de regels voor het activeren van bijdragen in activa van derden door de commissie BBV aangescherpt. Als de gesubsidieerde partij het investeringsproject waaraan de bijdrage wordt verstrekt niet activeert, dan mag de subsidieverstrekker dat ook niet doen. In dit geval gaat het om een bijdrage aan Rijkswaterstaat, dat als onderdeel van de rijksoverheid het kasstelsel hanteert en het investeringsproject 'aansluiting A15/N3' derhalve niet activeert. Het aandeel 2022 van de provinciale bijdrage dient daarom ten laste van de exploitatie te worden gebracht. |
Mobiliteitsprojecten en onderzoeken € 1,6 mln (v) |
---|
Dit betreft een structureel budget voor onderzoekskosten voor projecten en een incidenteel budget voor eenmalige (begroting)subsidies met dekking vanuit de reserve Bereikbaarheid. Voor 2022 betreft het de volgende activiteiten:
Verkenning Hoeksche Waard € 0,2 mln (v). Voor dit project zijn de exploitatielasten 2021 en 2022 gecorrigeerd naar het voorbereidings- en uitvoeringskrediet in het PZI. |
Truckparking € 0,7 mln (n) |
---|
In 2022 heeft PZH subsidie ontvangen van de EU na een voortgangsrapportage. PZH is leadpartner. De hoogte hiervan was vooraf niet te begroten. Een groot deel van de ontvangsten is bestemd voor de andere partners. De extra lasten betreffen de doorbetaling aan de andere partners. Zie ook de baten. |
Kapitaallasten € 0,1 mln (v) |
---|
De lasten voor afschrijving en renteomslag zijn iets lager dan geraamd. |
Apparaatslasten € 0,5 mln (v) |
---|
Inclusief Expertisecentra projecten en programma’s € 0,4 mln (n). |
Diverse kleine afwijkingen € 1,1 mln (v) |
---|
|
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Realisatie Bediencentrale in het Provinciehuis in plaats van Delft € 0,7 mln (n) |
---|
De voorkeurslocatie voor de bediencentrale is gewijzigd van Delft naar het Provinciehuis. Conform het BBV kunnen de eerder gemaakte onderzoekskosten voor Delft hierdoor niet worden geactiveerd en moeten worden verantwoord in de exploitatie. |
Energiekosten openbare verlichting € 0,9 mln (n) |
---|
Door de prijsstijging op de energiemarkt is de energierekening voor de openbare verlichting hoger dan in de begroting is geprognosticeerd. |
Stopzetten N214/N222 € 1,7 mln (n) |
---|
Om voldoende dekking te vinden in de uitvoering van prioritaire projecten aanleg en verbetering zijn in de Kadernota 2023 keuzes gemaakt. De functionele verbeteringen aan de N214 (parallelweg) en de N222 zijn hierdoor stopgezet. De gemaakte voorbereidingskosten worden ten laste van de exploitatie geboekt. |
Administratieve correctie afrekening Koningin Julianabrug € 1,2 mln (n) |
---|
De financiële afwikkeling van de calamiteit aan de Koningin Julianabrug (eigendom van de gemeente Alphen aan den Rijn) is per abuis begroot op de investeringskredieten. Deze werkzaamheden moeten echter worden verantwoord in de exploitatie. De gemaakte kosten worden volledig doorbelast aan de eigenaar van deze brug. De exploitatiebaten zijn hierdoor ook € 1,2 mln hoger dan begroot. |
Planmatig onderhoud € 5,1 mln (v) |
---|
Op diverse projecten binnen het planmatig onderhoud zijn onder- en overschrijdingen. Onderschrijdingen worden veroorzaakt doordat werkzaamheden (deels) in een ander jaar worden uitgevoerd dan gepland.
De voorbereidingsfase voor de uitvoering van het volgende project is versneld:
|
Verkoop vastgoed € 0,7 mln (v) |
---|
De geplande verkoop en overdracht van een aantal steunpunten is vertraagd. Hierdoor zijn de begrote kosten voor overdracht en versneld afwaarderen van de boekwaarde nog niet gerealiseerd. |
Verschuiving werkzaamheden voor derden € 1,1 mln (v) |
---|
Er zijn minder werkzaamheden voor derden verricht. Dit betreft onder andere de Julius Caesarbrug (Leiden) en Koudekerksebrug (Alphen aan den Rijn) en de combiboring ter voorbereiding van de oeverwerkzaamheden in traject 6 (Woudwetering). Tegenover deze verlaging van de lasten staan ook minder baten. |
SBIR Energietransitie vaarwegen € 0,5 mln (n) |
---|
In samenwerking met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) is een uitvraag in het kader van Small Business Innovation Research (SBIR) voorbereid. Om de ontwikkeling van innovatieve concepten te versnellen, zijn ondernemers uitgenodigd om haalbaarheidsstudies op te stellen en proefprojecten uit te voeren voor de energietransitie van vaarwegen. De provincie en het rijk stellen beide € 0,5 mln beschikbaar. |
Diverse kleine afwijkingen € 0,8 mln (v) |
---|
|
Apparaatslasten € 2,3 mln (v) |
---|
Voor toelichting zie paragraaf Arbeidskosten. |
Kapitaallasten € 0,3 mln (n) |
---|
De lasten voor afschrijving en renteomslag zijn hoger dan begroot. |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Verkeersveiligheid (educatie en gedrag) € 1,7 mln (v) |
---|
De onderbesteding kan worden toegeschreven aan de onderbezetting van het team. Dit heeft vooral te maken met het inwerken van nieuwe projectleiders op dossiers en complexe werkzaamheden die daardoor een langere doorlooptijd hebben, deze worden voltooid in 2023. Ook is er minder subsidie verleend doordat subsidievaststellingen lager zijn uitgevallen. |
Zero emissie Laadinfra goederenvervoer € 1 mln (v) |
---|
Van de gemeente Alblasserdam is in 2022 geen subsidieaanvraag ontvangen. De aanvraag wordt naar verwachting in 2023 door de gemeente ingediend. Zie ook de baten. |
Clinsh € -0,7 mln (n) |
---|
Het project EU LIFE CLINSH is afgerond en in 2022 afgerekend. Zie ook de baten. |
Diverse kleine afwijkingen € 0 mln (n) |
---|
|
Apparaatslasten € 0,1 mln (v) |
---|
Voor toelichting zie paragraaf Arbeidskosten. |
Toelichting baten
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Exploitatie OV € 1,6 (n) |
---|
De afwijkingen hebben te maken met het verwerken van de beschikbaarheidsvergoeding en de veranderende vraag naar OV (zie ook de lasten). Het betreft de volgende concessies:
|
Regionale gebiedsagenda’s Mobiliteit € 1,2 mln (n) |
---|
Regionale Spoorinfrastructuur € 1,2 mln (n). Zie de toelichting bij de lasten. |
Truckparking € 0,6 mln (v) |
---|
In 2022 heeft PZH subsidie ontvangen van de EU na een voortgangsrapportage. Een groot deel van de ontvangsten is bestemd voor de andere partners. Zie ook de lasten. |
Diverse kleine afwijkingen € 0,6 mln (v) |
---|
|
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Werken voor derden € 3,1 mln (v) |
---|
De baten binnen Beleidsdoel 2-2 bestaan naast de legesinkomsten en verkoop vastgoed geheel uit bijdragen voor werk voor derden.
Op de volgende activiteiten zijn minder baten gerealiseerd dan begroot:
|
Verkoop vastgoed € 0,8 mln (n) |
---|
Het steunpunt Krinkelwinkel is eerder verkocht en overgedragen dan gepland € 0,7 mln (v). De afronding van de verkoop van de steunpunten Rijnsaterwoude, Wateringen en Steekterweg is niet gerealiseerd in 2022 € 1,5 mln (n). |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Clinsh € 1,4 mln (v) |
---|
Het project EU LIFE CLINSH is afgerond en in 2022 afgerekend. Zie ook de lasten, waarvan een deel al in eerdere jaren verantwoord is. |
Waterstofbussen € 1,2 mln (v) |
---|
In 2022 zijn van de 20 waterstofbussen inmiddels 19 bussen actief in de dienstregeling van de HWGO-concessie ingezet. Dit heeft ertoe geleid, dat ook 19/20 deel van de ontvangen Rijksbijdrage, conform de gestelde voorwaarde door I&W, in 2022 als bijdrage in de exploitatie verantwoord is. |
Diverse kleine afwijkingen € 0,8 mln (n) |
---|
|