Inleiding
'Wat heeft dat gekost' is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Overzicht baten en lasten
‘Wat heeft dat gekost’ is samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de verschillen per beleidsdoel binnen een ambitie. De verschillen op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
Onderstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidskosten
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Reserves: het saldo van de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves
- Overige lasten: betreft de lasten niet zijnde de eerste 3
Opbouw en verloop lasten
(bedragen x € 1 mln)
Overzicht baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Originele Begroting 2022 | Bijstellingen | Gewijzigde Begroting 2022 | Realisatie | Verschil begroot vs realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Beleidsdoel 5-1 Gezonde natuur | |||||
5-1-1 Natuur | 84.224 | -6.872 | 77.352 | 78.253 | -901 |
5-1-2 Bevorderen biodiversiteit | 9.414 | -3.273 | 6.141 | 5.866 | 275 |
5-1-3 Faunabeheer | 5.757 | 2.342 | 8.099 | 10.123 | -2.024 |
Totaal beleidsdoel 5-1 | 99.395 | -7.803 | 91.592 | 94.243 | -2.650 |
Beleidsdoel 5-2 Toekomstbestendige landbouw | |||||
5-2-1 Vitale landbouw | 14.445 | 3.280 | 17.726 | 17.203 | 523 |
5-2-2 Aanpak bodemdaling (landelijk gebied) | 11.701 | 797 | 12.498 | 5.597 | 6.901 |
Totaal beleidsdoel 5-2 | 26.146 | 4.078 | 30.224 | 22.800 | 7.424 |
Beleidsdoel 5-3 Leven met water | |||||
5-3-1 Waterveiligheid | 3.361 | -959 | 2.402 | 2.023 | 378 |
5-3-2 Waterbeschikbaarheid en kwaliteit | 3.314 | 366 | 3.681 | 3.217 | 464 |
Totaal beleidsdoel 5-3 | 6.675 | -593 | 6.083 | 5.240 | 842 |
Totaal Lasten | 132.217 | -4.318 | 127.899 | 122.283 | 5.616 |
Baten | |||||
Beleidsdoel 5-1 Gezonde natuur | |||||
5-1-1 Natuur | 22.756 | 7.983 | 30.738 | 39.649 | -8.910 |
5-1-2 Bevorderen biodiversiteit | 0 | 1.058 | 1.058 | 2.261 | -1.202 |
5-1-3 Faunabeheer | 726 | 0 | 726 | 1.022 | -296 |
Totaal beleidsdoel 5-1 | 23.482 | 9.041 | 32.523 | 42.932 | -10.409 |
Beleidsdoel 5-2 Toekomstbestendige landbouw | |||||
5-2-1 Vitale landbouw | 7.838 | 3.083 | 10.921 | 12.327 | -1.406 |
5-2-2 Aanpak bodemdaling (landelijk gebied) | 6.179 | 526 | 6.705 | 1.234 | 5.471 |
Totaal beleidsdoel 5-2 | 14.017 | 3.609 | 17.627 | 13.561 | 4.065 |
Beleidsdoel 5-3 Leven met water | |||||
5-3-1 Waterveiligheid | 53 | 33 | 86 | 126 | -39 |
5-3-2 Waterbeschikbaarheid en kwaliteit | 772 | 0 | 772 | 722 | 50 |
Totaal beleidsdoel 5-3 | 825 | 33 | 858 | 847 | 11 |
Totaal Baten | 38.324 | 12.683 | 51.007 | 57.341 | -6.333 |
Saldo lasten en baten Ambitie 5 | 93.892 | -17.001 | 76.892 | 64.942 | 11.950 |
Toelichting afwijkingen
Toelichting lasten
Beleidsdoel 5-1 Gezonde natuur
NNN-Krimpenerwaard € 0,3 mln (v) |
---|
Door diverse kleine afwijkingen zowel voordelig als nadelig ten opzichte van het budget 2023 is er een klein overschot (€ 0,3 mln). |
NNN-Gouwe Wiericke € 1,4 mln (v) |
---|
De grootste veroorzaker van de onder uitputting is het doorschuiven van de aankoop van gronden voor het deelgebied de Noordse Buurt ter waarde van € 1,7 mln naar 2023. De reden hiervoor is een lopend onderzoek over een mogelijke vervuiling en hoe hiermee kan worden omgegaan. Overige financiële prestaties zijn in lijn met de verwachting en zijn reguliere kleine afwijkingen t.o.v. prognose 2022 in zowel over- als onderbesteding (€ -0,3 mln). |
NNN- Ecologische Verbindingszones € 2,6 mln (v) |
---|
De afwijking wordt veroorzaakt door:
|
NNN: Overige gebieden € 5,1 mln (n) |
---|
Er was rekening gehouden met de uitbetaling van een tweetal SKNL subsidies. Verder was de verwachting dat er meer ecologisch advies zou worden uitgevraagd en is er een onderbesteding op de apparaatslasten vanwege de openstaande vacatures (€ -1,4 mln). |
Natuurbeheer € 0,8 mln (v) |
---|
We hadden verwacht € 0,4 mln meer uit te geven aan reeds verstrekte SKNL-subsidies voor kwaliteitsimpulsen in bestaande natuurgebieden. Deze schuiven door naar 2023. Verwacht wordt dat een groot deel van de uitstaande subsidies dan tot uitbetaling zullen komen. De subsidies voor natuurbeheer vallen € 0,4 mln lager uit dan verwacht. De verklaring hiervoor is dat het areaal dat in natuurbeheer is genomen achter blijft bij de oorspronkelijke raming. De komende jaren zal dit door de versnelling in de NNN-realisatieopgave naar verwachting weer bijgehaald worden. |
Buijtenland van Rhoon € 1,9 mln (n) |
---|
Voor de zomer is een inschatting gemaakt van de dossiers die nog in 2022 tot een notarismoment zouden leiden. Dit is in de vorm van een wijziging in de Najaarsnota doorgeven. Na de zomervakantie bleek dat er toch nog een extra aankoop kon worden gerealiseerd. In 2022 zijn er uiteindelijk meer grondtransacties afgerond hetgeen tot een hogere dan begrote uitgaven heeft geleid (€ 1,9 mln). |
Programma Natuur € 0,4 mln (v) |
---|
De voortgang van het uitvoeren van maatregelen is vertraagd (€ -0,4 mln) als gevolg van twee aspecten: |
Natura 2000 € 1,1 mln (v) |
---|
De voortgang van het uitvoeren van maatregelen is vertraagd, doordat er geen passende subsidieregeling was in 2022 en tegelijkertijd er geen opdrachten meer verstrekt konden worden. Hierdoor zijn in lijn met het programma Natuur beperkt maatregelen uitgevoerd. Deze beperking kan in 2023 ingehaald, doordat er vanaf 1 januari 2023 een nieuwe subsidieregeling beschikbaar is (€ -1,1 mln) |
NNN Grond voor grond € 1,2 mln (n) |
---|
De lasten gemoeid met de aankoop en de afwaardering van grond voor grond zijn € 0,8 mln hoger dan begroot; de verkopen (en de daaruit volgende afwaardering) waren meer/hoger dan begroot. Daarnaast zijn de lasten voor het beheer van grond voor grond € 0,3 mln hoger dan begroot. Tenslotte zijn de lasten voor bedrijfsvoering € 0,1 mln hoger. |
IODS € 0,3 mln (v) |
---|
Op basis van voortgangsrapportage zijn voor € 0,3 mln (subsidie)lasten naar toekomstige jaren verplaatst; de voortgang van de gesubsidieerde activiteiten blijven achter bij het initiële plan. |
Agrarisch Natuurbeheer € 0,4 mln (n) |
---|
Voor de uitvoering van het agrarisch natuurbeheer zijn de lasten gedekt uit EU bijdrage / bijdrage van derden (zie ook baten) € 1,1 mln hoger. De lasten gedekt uit een provinciale bijdrage zijn € 0,7 mln lager. De EU heeft haar bijdrage verhoogd. |
Boerenlandvogels € 0,1 mln (v) |
---|
Met betrekking tot maatregel voor weide-/akkervogels is een € 0,9 mln. minder gerealiseerd dan begroot. Dit komt voornamelijk doordat de subsidieregeling voor de boerenlandvogels aan het einde van het jaar is opengesteld en activiteiten niet meer zijn gestart in 2022. |
Wet natuurbescherming en Faunabeheer € 2 mln (n) |
---|
De overschrijding van wordt voor € 2 mln veroorzaakt door hogere faunaschade. Dit als gevolg van hogere voedselprijzen, juridische procedures (waardoor op enkele soorten geen beheer uitgevoerd kon worden om o.a. de schade te beperken dan wel te voorkomen). En een toename door met name grauwe ganzen, knobbelzwanen en smienten zijn de tegemoetkomingen in faunaschade wederom fors gestegen ten opzichte van voorgaande jaren. |
Diverse kleine verschillen € 0,4 mln (v) |
---|
Diverse kleine verschillen leiden gezamenlijk tot een onderschrijding van € 0,4 mln. Deze worden onder andere veroorzaakt door onderschrijdingen binnen zoet water projecten en regionale keringen. |
Apparaatslasten € 0,5 mln (v) |
---|
Voor toelichting zie paragraaf Arbeidskosten. |
Beleidsdoel 5-2 Toekomstbestendige landbouw
Landbouwbeleid en kavelruil € 0,8 mln (v) |
---|
De lasten voor Provinciaal Landbouwbeleid zijn € 0,2 mln lager dan begroot. Dit komt mede doordat het Rijk heeft nog geen helderheid heeft verstrekt over de verwachte doelen op gebied van NPLG; opdrachten en subsidie konden nog niet worden verstrekt en personeel niet aangenomen. Daarnaast is er ook verschuiving van subsidielasten van € 0,5 mln naar volgende jaren als gevolg van vertraging. Tenslotte zijn de lasten voor kavelruil zijn € 0,1 mln lager. In 2022 bleek geen belangstelling voor de subsidieregeling voor kavelruil. |
Veenweide, Klimaat en Bodemdaling € 6,5 mln (v) |
---|
De onderbesteding heeft voor € 4,7 mln. betrekking op de in 2022 gerealiseerde aankoop van twee veehouderijbedrijven. Deze aankoop is verantwoord als investering terwijl dit in de begroting als exploitatiebudget was opgenomen. Per saldo is dit budget neutraal, ook de baten zijn € 4,7 mln. lager omdat de rijksbijdrage als investeringsbijdrage in de jaarstukken is verwerkt i.p.v. een baat in de exploitatie. |
POP 3 € 0,6 mln (n) |
---|
Met betrekking tot de POP3 maatregelen zijn de lasten € 1,2 mln hoger dan begroot; dat komt voornamelijk door een laatste openstelling die nog niet in begroting was opgenomen. In deze openstelling wordt geen cofinanciering vanuit de provincie verlangd. De hoger lasten worden voor € 1,1 mln gedekt uit hogere bijdrage van EU en derden (zie baten) en voor € 0,1 mln uit provinciale middelen. |
Apparaatslasten € 0,7 mln (v) |
---|
Voor toelichting zie paragraaf Arbeidskosten. |
Beleidsdoel 5-3 Leven met water
VTH-taken Omgevingsdiensten 2022 € 0,4 mln (n) |
---|
In 2022 was het aantal aanvragen voor Waterwetvergunningen en MER beoordelingen substantieel hoger dan begroot in het werkprogramma, mede als gevolg van de verduurzaming van de energievoorziening. Hier was al rekening mee gehouden in de begroting. De additionele werkzaamheden zijn gedeclareerd bij de provincies. Incidenteel is dekking gevonden in de onderschrijding op de SOK Alblasserwaard en Vijfheerenlanden (KRW). |
Onderschrijding SOK Alblasserwaard en Vijfheerenlanden € 0,4 mln (v) |
---|
De realisatie van de ecologische verbindingszone binnen de projecten Achterwaterschap en Dwarsgang als onderdeel van de samenwerkingsovereenkomst (SOK) Alblasserwaard en Vijfheerenlanden heeft vertraging opgelopen. Er zijn vooralsnog alleen plannen gemaakt. |
Diverse kleine verschillen € 0,4 mln (v) |
---|
Diverse kleine verschillen leiden gezamenlijk tot een onderschrijding van € 0,4 mln. Deze worden onder andere veroorzaakt door onderschrijdingen binnen zoet water projecten en regionale keringen. |
Apparaatslasten € 0,4 mln (v) |
---|
Voor toelichting zie paragraaf Arbeidskosten. |
Toelichting baten
Beleidsdoel 5-1 Gezonde natuur
Buijtenland van Rhoon € 1,9 mln (v) |
---|
Vanwege hogere lasten op het Buijtenland van Rhoon (zie lasten), zijn ook de bijdrage uit rijksmiddelen hoger |
Programma Natuur € 0,4 mln (n) |
---|
Vanwege lagere lasten voor de uitvoering van het Prgramma Natuur (zie lasten), zijn ook de bijdrage uit rijksmiddelen lager |
NNN € 1,2 mln (v) |
---|
De opbrengsten uit verkoop / doorlevering van NNN-areaal zijn hoger dan begroot. De prognose met betrekking tot de te realiseren verkopen / doorleveringen is te conservatief geweest. |
NNN-Grond voor grond € 4,9 mln (v) |
---|
De opbrengsten uit verkoop, pacht en verhuur van provinciaal vastgoed is € 0,1 mln hoger dan begroot. Daarnaast zijn de opbrengsten uit verkoop, pacht en verhuur van groene grond € 4,8 mln hoger dan begroot. De prognose met betrekking tot te realiseren verkopen is te conservatief geweest. |
Wet natuurbescherming € 0,3 mln (v) |
---|
Omdat er meer vergunningen zijn verleend zijn de legesopbrengsten in het kader van de Wet natuurbescherming hoger dan begroot. |
Agrarisch natuurbeheer € 1,1 mln (v) |
---|
De EU heeft besloten haar bijdrage aan het agrarisch natuurbeheer te verhogen (zie lasten). Daardoor nemen de baten met € 1,1 mln toe. |
Boerenlandvogels € 1,1 mln (v) |
---|
De opbrengsten uit verkoop / overdracht van weidevogelkerngrond zijn € 1,1 mln hoger dan begroot. De prognose met betrekking tot te realiseren verkopen is te conservatief geweest. |
Diverse kleine verschillen € 0,3 mln (v) |
---|
Diverse kleine verschillen leiden gezamenlijk tot een overschrijding van € 0,3 mln. Het betreft voornamelijk hogere bijdragen uit rijksmiddelen omdat de lasten ook hoger zijn. |
Beleidsdoel 5-2 Toekomstbestendige landbouw
POP 3 € 1,4 mln (v) |
---|
Met betrekking tot de POP maatregelen zijn hogere bijdrage van EU en derden (zie lasten) ontvangen. |
Veenweide, Klimaat en Bodemdaling € 5,5 mln (n) |
---|
Vanwege lagere lasten op het project Impuls Veenweide (zie lasten), zijn ook de bijdrage uit rijksmiddelen lager |