Wat hebben we daarvoor gedaan?
Om de beleidsdoelen voor de ambitie te halen, hebben we elk beleidsdoel vertaald in een aantal beleidsprestaties. Die staan hieronder beschreven.
Beleidsdoel 1-1 Beter Bestuur
Beleidsprestatie 1-1-1 Sterke gemeenten
In 2022 liepen de coronabesmettingen steeds verder terug en werden de coronamaatregelen afgebouwd. Na een periode van lockdowns en beperking op samenkomsten ging de samenleving langzaam steeds meer open en kon men elkaar weer opzoeken en ontmoeten. Een wezenlijk onderdeel om aan vertrouwen te werken en (samenwerkings)relaties op te bouwen. In 2022 zijn we dan ook weer volop aan de slag gegaan om, samen met gemeenten, waterschappen en maatschappelijke organisaties, te werken aan de kwaliteit van het openbaar bestuur. In de rapportage Beter Bestuur (december, 2022) staat de volledige inzet en verantwoording beschreven van de gedane acties. Een beknopte weergave van enkele acties uit de vier programmalijnen:
Effectief en presterend
In 2022 zijn diverse regionale agenda’s en aanvragen voor Regio Deals ondersteund. Bijvoorbeeld in de Duin- en Bollenstreek en Zuid-Hollandse Delta. Met de gemeente Delft is het voorstel ‘De kracht van Delfts Blauw verzilveren’ samen aangeboden aan de Rijksoverheid. Verder is een inventarisatie naar de arbeidscapaciteitsproblemen bij gemeenten afgerond en hebben we met raad en daad het gemeentelijke herindelingsproces van Voorne aan Zee bijgestaan. Dat blijven we uiteraard doen.
Responsief en verbonden
In 2022 is na het einde van de lockdowns veel ingezet op (hernieuwde) kennismakingen en relaties. Zo zijn na de gemeenteraadsverkiezingen direct, over heel Zuid-Holland verspreid, een aantal ‘Zuid-Holland Ontmoet’ bijeenkomsten georganiseerd om nieuwe gemeenteraadsleden kennis te laten maken met de provincie, en andersom. Ook is onder andere een veel gewaardeerde bijeenkomst georganiseerd voor vertrekkende en nieuwe wethouders. Verder is eind 2022 het onderzoek ‘Participatie en Vertrouwen’ afgerond. Dit onderzoek, uitgevoerd door de Open Universiteit in opdracht van de provincie Zuid-Holland en in samenwerking met het Kennisknooppunt Participatie, onderzoekt de vermeende relatie tussen participatie en vertrouwen in het openbaar bestuur. Het onderzoek richtte zich specifiek op decentrale overheden.
Robuust en integer
Ook in 2022 is de druk op de decentrale overheden onverminderd groot gebleven Voor en na de kabinetsformatie is er contact geweest met het Rijk om de (financiële) positie van decentrale overheden onder de aandacht te brengen en te pleiten voor betere interbestuurlijke en financiële verhoudingen. Het afgelopen jaar hebben we ons ook in IPO-verband hiervoor ingezet. We willen als provincie Zuid-Holland hierin een agenderende en initiërende rol spelen. Tegelijkertijd blijven wij gemeenten steunen en helpen door goede voorbeelden en handvatten te delen om met de financiële onzekerheden om te gaan, zoals in onze Focus op Financiën-bijeenkomsten. Tot slot is er in 2022 ook een start gemaakt met de aanpak om kleine(re) gemeenten meer weerbaar te maken tegen ondermijning en oneigenlijke druk.
Lerend en innoverend
In 2022 is het kennis- en netwerkplatform ‘Zuid-Holland Academie’ gelanceerd. Via dit platform voor volksvertegenwoordigers, bestuurders en ambtenaren worden bijeenkomsten en webinars georganiseerd waarbij leren centraal staat en kennis en ervaringen uitgewisseld kunnen worden. Een voorbeeld hiervan is het webinar voor nieuwe raadsleden over ‘grip op regionale samenwerking’. Met dit platform is een stevige basis gelegd om ook de komende jaren een kennisdelende en verbindende rol te spelen. Daarvoor is in 2022 ook de ‘Leergang Zuid-Holland; Taaie Thema’s en Duivelse Dilemma’s’ georganiseerd. In meerdere modules gingen bestuurders, directieleden, leidinggevenden, en jonge medewerkers van decentrale overheden in Zuid-Holland aan de slag om van en met elkaar te leren.
Beleidsprestatie 1-1-2 Vitaal provinciaal bestuur
Europa en internationale aangelegenheden
De oorlog in Oekraïne heeft een grote impact op Europa en de wereld. Vrede, stabiliteit en voedselzekerheid in Europa is hierdoor geen vanzelfsprekendheid meer. Daarnaast blijft de maatschappelijke en economische impact van de Covid-19 pandemie voelbaar. Deze geopolitieke situatie is van sterke invloed op de samenwerking in de EU. Zo lanceerde de Europese Commissie in mei 2022 het REPowerEU-plan waarmee zij een duidelijk signaal gaf om zo snel mogelijk onafhankelijk te worden van Russisch gas en duurzaamheid en diversificatie van energiebronnen te versnellen. De Commissie benadrukt dat de energie- voedsel- en klimaatcrises de noodzaak voor de eerder ingezette groene en digitale transities alleen maar doen toenemen, zoals al vermeld staat in de EU Green Deal. Dit vraagt om een andere en meer integrale aanpak dan men uit het verleden gewend is.
Ook in de internationale inzet van de provincie zien wij steeds meer integraliteit ontstaan, provinciale opgaven werken steeds vaker aan een gemeenschappelijke, internationale inzet. Zoals bij de transitie van het Haven Industrieel Complex, of om zorg te dragen voor een duurzame en gezonde leefomgeving. Hierdoor sluiten wij ook steeds gemakkelijker aan bij de agenda’s van de Europese Commissie. Zo werkt de provincie met de economische clusters samen aan een versnelling van de transitie naar een duurzame, digitale en inclusieve economie. De internationale inzet tuinbouw heeft circulair als belangrijk element en binnen de ruimtevaart speelt digitalisering een belangrijke rol.
De samenwerking met onze partners in binnen- en buitenland is onderhouden en versterkt. Zo bleven we de provinciale inzet afstemmen met onze regionale partners vanuit de overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen, zoals met havenbedrijf Rotterdam. Ook binnen multilaterale en/ of thematische netwerken werden de Zuid-Hollandse belangen behartigd, zoals binnen het Vanguard Initiative of het Europees Chemisch Netwerk. Via bilaterale samenwerking met Vlaanderen en Noordrijn-Westfalen vinden we gelijkgestemde regio’s die met vergelijkbare maatschappelijke opgaven geconfronteerd worden. In Brussel werken we samen met Nederlandse provincies, maar ook andere Europese regio’s om de Zuid-Hollandse belangen te behartigen bij de Europese instellingen.
We werken samen met partners buiten de Europese Unie waar een concrete vraag vanuit het bedrijfsleven ligt, met aandacht voor gevoelige kwesties. In 2022 is er veel aandacht geweest voor de geopolitieke en mensenrechtensituatie in China en wat dit betekent voor de economische activiteiten die de provincie onderneemt. Provinciale Staten heeft naar aanleiding daarvan het Kader voor de Relatie met China vastgesteld. Daarin is verankerd hoe de provincie economische risico’s beheerst en mensenrechten meeneemt in de relaties die de provincie onderhoudt met China.
De impact van de EU-subsidies op onze regio is niet te onderschatten. Dit jaar werden de laatste cijfers voor de afgelopen EU-programmaperiode (2014-2020) bekend. In totaal hebben 2497 unieke Zuid-Hollandse partners deelgenomen aan in totaal 5470 EU-projecten. Gezamenlijk hebben deze partners in totaal ruim € 2,5 mld aan EU-middelen ontvangen.
De huidige EU-programmaperiode (2021-2027) is in volle gang. Voor Zuid-Holland volgen wij nauwgezet de kansen die dit biedt voor de verschillende opgaven. Via de Groeiagenda wordt de regionale inzet richting nationale en Europese fondsen gecoördineerd. Dit doen wij vanuit onze rol als aanjager in de regio. In dat kader heeft de provincie ook het Regionaal Afstemmingskader Europese Fondsen verder vormgegeven. Dit is nu een actief regionaal netwerk waarbinnen de provincie aankomende projectvoorstellen van regionale partners afstemt en koppelt met de komende openstellingen aan de hand van de provinciale EU Call Kalender.
In de paragraaf EU-subsidies staat omschreven welke rollen wij als provincie innemen op EU-programma’s en wat dat betekent voor onze inzet.
IPO
Het Interprovinciaal Overleg (IPO) heeft in 2022 de gezamenlijke belangen van de provincies in ‘Den Haag’, naar het Rijk, en ‘Brussel’, naar de Europese Unie, behartigd. In de verschillende bestuurlijke adviescommissies van het IPO bepalen de 12 provincies gezamenlijk hun standpunten op de diverse dossiers. Voorbeelden van grote dossiers van de afgelopen periode zijn: spreidingswet Asiel, de Omgevingswet en de provinciefinanciën. Concreet bestaat de lobby uit bestuurlijke overleggen met de departementen en brieven aan de Tweede Kamer. Met het traject Rol in de Ruimte wordt in het IPO stilgestaan bij de rol en positie van de provincies in de 3 grote transities in de fysieke leefomgeving: wonen/bereikbaarheid, natuurlijk/landbouw/stikstof en energie/klimaat. De randvoorwaarden die nodig zijn voor de provincies om hun rol te pakken hebben betrekking op wetgeving en financiën, en hiervoor is en wordt herhaaldelijk aandacht gevraagd bij het Rijk. Alle Zuid-Hollandse gedeputeerden hebben het afgelopen jaar deelgenomen aan de thematisch georganiseerde bestuurlijke adviescommissies. Gedeputeerde Baljeu heeft zitting in het IPO-bestuur namens Zuid-Holland en cdK Jaap Smit is de voorzitter van het IPO.
Weerbaarheid tegen ondermijning en Bibob
Weerbaarheid tegen ondermijnende criminaliteit is een urgent maatschappelijk vraagstuk. De vermenging van boven- en onderwereld is een gevaar voor onze rechtsstaat en vermindert het vertrouwen in de overheid. De provincie wil misbruik van de provinciale faciliteiten en regelgeving voorkomen en past daarvoor ondermeer de Wet Bibob toe. Dat vraagt om bewustzijn van risico’s en beheersmaatregelen. In 2022 hebben wij hierop opnieuw ingezet met presentaties bij vakafdelingen en in het inwerkprogramma voor nieuwe medewerkers. Daarnaast hebben wij onderzoeken uitgevoerd op de gebieden die de Wet Bibob ons toestaat.
Binnen het samenwerkingsverband Regionale Informatie Expertise Centrum (RIEC) hebben wij een samenwerkingsagenda opgesteld en uitgevoerd. Daarin zetten we in op versterking van de informatiepositie van de partners, kennisvermeerdering en de bouw van netwerken. We werken expliciet samen op de thema’s Bibob, ondermijning in het buitengebied (bedrijventerreinen, land- en tuinbouw en vakantieparken) en weerbaar bestuur.
Mede naar aanleiding van zorgen bij de rijksoverheid over een mogelijk waterbedeffect, hebben wij een enquête onder de Zuid-Hollandse gemeenten uitgevoerd over de wijze waarop en de mate waarin zij de Wet Bibob toepassen. We hebben daarmee een beeld opgehaald hoe zij het Bibob-beleid vormgeven en uitvoeren en waar kansen en knelpunten liggen. We gebruiken de uitkomsten van de enquête om gemeenten te ondersteunen en samenwerking te stimuleren. We zijn gestart door een netwerkbijeenkomst te organiseren waarbij gemeenten in de gelegenheid zijn gesteld om met elkaar te verbinden en kennis te delen over Bibob-vraagstukken.
In het kader van de actieagenda vitale vakantieparken zijn wij samen met BZK en de andere provincies een traject gestart om gemeenten te helpen de BAG registratie (Basisregistratie Adressen en Gebouwen) van recreatieobjecten op orde te brengen. De aanbevelingen uit eerder onderzoek naar ondermijnende criminaliteit in het buitengebied, de land- en glastuinbouw, heeft geleid tot een actieagenda waarin we met gemeenten en andere partners werken aan een informatiebeeld, bewustwording en stimulering van meldingsbereidheid en kwetsbaarheid bij ondernemers voorkomen. Wij hebben bijgedragen aan de aanpak van ondermijning op bedrijventerreinen, met een training voor BOA’s en 2 kennisbijeenkomsten voor gemeenten.
Wij participeren in diverse interprovinciale netwerken over Bibob en weerbaarheid om alert te zijn op wat er in het land speelt en om af te stemmen over interbestuurlijke samenwerkingstrajecten. Denk aan het programma Zicht op Ondermijning, de BAG-registratie van recreatieobjecten en de impulsgelden Weerbaarheid kleinere gemeenten. We helpen ook een toolbox Weerbare provincies vorm te geven.
Public Affairs
Het is belangrijk dat wij goed mogelijk op de hoogte zijn van ontwikkelingen in de landelijke politiek. Zo kunnen landelijke ontwikkelingen ook meegenomen worden op thema’s die relevant zijn voor de provincie Zuid-Holland. Ook zetten wij ons in voor de behartiging van het provinciaal belang bij onder andere de Tweede Kamer. Zo is er actief inbreng geleverd op thema’s als stikstof/NPLG, mobiliteit en wonen. Waar mogelijk werken we samen met het IPO of individuele provincies om onze boodschappen kracht bij te zetten. Ook werken we aan versterking van de relaties tussen de provincie en Zuid-Hollandse gemeenten en organisaties, zodat we het Zuid-Hollandse belang zo sterk mogelijk kunnen neerzetten.
Programma Inclusief Zuid-Holland
Inclusief Zuid-Holland richt zich op gelijke kansen voor alle inwoners van de provincie. Het thema is integraal onderdeel van iedere ambitie. In samenwerking met Kennis Zuid-Holland is in 2022 een breed toegankelijk digitaal platform voor kennisdeling en ontmoeting opgeleverd.
Festival van de Toekomst
In 2022 heeft geen Festival van de Toekomst plaatsgevonden. In plaats daarvan hebben we aan het einde van het jaar deelgenomen aan Impact Fest. We zijn inmiddels gestart met de voorbereidingen op een nieuwe editie van het Festival van de Toekomst. Dat gaat naar alle waarschijnlijkheid in het voorjaar van 2024 plaatsvinden.
Voorbereiding Omgevingswet
Minister De Jonge heeft het Koninklijk besluit met de inwerkingtredingsdatum 1-1-2023 eind oktober 2022 ingetrokken. In de risicoparagraaf (39) van de begroting 2023 is de onzekerheid over de inwerkingtredingsdatum omschreven en is als risico aangeduid dat de planning en voorwaarden die met het Rijk zijn overeengekomen in februari 2022 niet zijn gehaald; onder andere voorbereidingstijd van minimaal 6 maanden voor inwerkingtreding door besluitvorming van 2 e en 1 e Kamer over een Koninklijk besluit. De minister komt nog met de definitieve inwerkingtredingsdatum en de Kamers moeten daarover nog beslissen. De beschikbare middelen zijn benut voor de voorbereidingskosten, personeel en materieel, gekoppeld aan de acties van het provinciale Invoeringsplan Omgevingswet. Voortgangsinformatie is terug te vinden in de kwartaalrapportages die aan PS gestuurd worden. Niet alle middelen zijn besteed, omdat de inwerkingtreding werd uitgesteld. Hierdoor zijn sommige activiteiten (zoals magazine, ketendag, inregelkosten) uitgesteld naar 2023.
De resterende middelen 2022 ad € 0,3 mln worden beklemd voor 2023 en gereserveerd voor bijdrage aan de personele en materiële kosten voor uitvoering van het Invoeringsplan Omgevingswet.
Omgevingsbeleid
De Lange Termijnagenda Omgevingsbeleid is actueel gehouden en periodiek door Provinciale Staten vastgesteld. De Omgevingsvisie is (inhoudelijk) geactualiseerd en grotendeels in overeenstemming gebracht met de begroting. Het Omgevingsprogramma is vastgesteld, waarmee ook een solide basis is gelegd voor het omgevingsbeleid op het niveau van Gedeputeerde Staten. De Omgevingsverordening is omgezet zodat deze onder de Omgevingswet zijn werking behoudt en inhoudelijk geactualiseerd. De digitale ondersteuning is verder verbeterd en de Monitor Leefomgeving is bij de kadernota met Provinciale Staten gedeeld. Verder is gestart met de eerste beleidsevaluaties.
Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) & Zuid-Hollands programma landelijk gebied (ZH-PLG)
We hebben in het gehele landelijk gebied gebiedsprocessen gestart om toe te werken naar het eerste Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied (ZH-PLG). Vooruitlopend op het eerste gebiedsprogramma hebben we budget aangevraagd bij het Rijk en gekregen voor no-regret versnellingsprojecten passend bij de doelstellingen
van het ZH-PLG. Voor het realiseren van de NPLG/ZH-PLG doelstellingen is vanuit de bestaande beleidsprestaties met bestaande middelen o.a. ingezet op toekomstbestendige landbouw vanuit het Veenweiden-programma en zijn er natuurdoelanalyses en potentiekaarten opgesteld binnen Natura2000. In het kader van biodiversiteit is een Aanvalsplan Landschap ontwikkeld en op het gebied van waterbeschikbaarheid en kwaliteit heeft de provincie met andere partijen gewerkt aan de doelen van de Kaderrichtlijn Water (KRW). Voor een nadere toelichting zie ook Ambitie 5 Versterken natuur in Zuid-Holland het onderdeel Wat hebben we daarvoor gedaan ?
Stikstof
In de eerste uitvoeringsagenda is opgenomen dat de aanpak en uitvoering gebiedsgericht rond de stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden plaatsvindt. Met de komst van het Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied is de gebiedsgerichte aanpak verbreed naar het gehele landelijk gebied en de andere thema’s en opgaven daarin. Daarnaast vindt de aanpak van stikstof op provinciaal niveau en op landelijk niveau plaats samen met andere provincies en het Rijk. De laatste natuurdoelanalyses voor de stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden zijn in 2022 afgerond. Maatregelen voor het gezamenlijke Programma Natuur worden opgesteld en waar dat kan uitgevoerd.
Op veel onderdelen van het stikstofdossier vond afstemming en samenwerking plaats tussen provincies onderling en met het Rijk. Bepalende elementen daarin waren de indicatieve richtinggevende stikstofreductiedoelen voor de ammoniakuitstoot. De provincie Zuid-Holland heeft daartoe een opgave van 1,9 kton emmissiereductie van ammoniak uit de landbouw gekregen, bovenop het basispad van 0,6 kton. Voor Zuid-Holland komt dat neer op een totale opgave van 2,5 kiloton ammoniakemissiereductie uit de landbouw (veeteelt en mestaanwending). Daarnaast heeft de heer Remkes een tweede advies opgesteld en op 5 oktober 2022 aangeboden aan het kabinet. Het kabinet heeft aangegeven veel van zijn adviezen te willen overnemen. Rijk en provincies werken daar verder aan, onder andere voor de aanpak van piekbelasters (landbouw en industrie). In 2023 krijgt dat zijn vervolg. Op het vlak van vergunningverlening zijn de belangrijkste ontwikkelingen de introductie van een generieke rekenafstand van 25 km (juli 2022) en van de vrijstelling voor vergunningplicht voor activiteiten in de bouwfase (november 2022). Deze vrijstelling is inmiddels weer vervallen. De vele veranderingen rond vergunningverlening maken het dossier steeds complexer.
Het gebiedsplan stikstof Zuid-Holland 0.5, met daarin de vier gebiedsagenda’s als bijlagen, is rond de zomer van 2022 vastgesteld. Deze agenda’s worden meegenomen in het proces van het Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied.
We hebben ter voorbereiding op het eerste gebiedsprogramma ZH-PLG 1.0 (ontwerp vast te stellen uiterlijk op 1 juli 2023) het volgende gedaan:
- Startdocument ZH-PLG vastgesteld als kader voor gebiedsprocessen in drie ZH-PLG kerngebieden Veenweiden, Kust&Duinen en Delta.
- Per kerngebied de governance ingericht en samen met gebiedspartners begonnen aan de gebiedsgerichte uitwerking.
Beleidsdoel 1-2 Sterke Samenleving
Beleidsprestatie 1-2-1 Innovatieve participatie en communicatie
In 2022 zijn we een participatietraject gestart voor de energietransitie. met activiteiten als een inspiratiecarrousel en een webinar. Een ander groot traject is het Burgerberaad begin 2023, naar aanleiding van een motie van Provinciale Staten. Dit is een vrij nieuw participatie-instrument. We zullen het evalueren, zodat we de inzichten kunnen gebruiken bij toekomstige participatietrajecten.
Beleidsprestatie 1-2-2 Maatschappelijke ontwikkelingen
In vier programmalijnen vullen we binnen Kennis Zuid-Holland de verdere ontwikkeling in van de strategische kennisfunctie.
Werkwijze
We hebben een continu proces van gezamenlijke programmering en afstemming van strategische kennisactiviteiten ontworpen. Doorwerking van strategische kennis naar provinciale opgaven is hier een belangrijk onderdeel van.
Vindplaats
We hebben strategische kennisproducten bij elkaar gebracht en digitaal vindbaar gemaakt voor de interne organisatie en externe partners. Verder hebben we een loketfunctie gemaakt en voeren we een gezamenlijke communicatiestrategie uit.
Podium
We werken aan een toekomstbestendige ontmoetings- & debatfunctie.
Vakontwikkeling
We werken aan de verdere ontwikkeling van de instrumentenbox van Kennis Zuid-Holland en de ontwikkeling als kennisexpert.
Resultaten 2022
Programmering
Een vitaal netwerk komt op reguliere basis samen voor afstemming, gezamenlijke programmering en doorwerking van strategische kennisactiviteiten. Er is in 2022 een gezamenlijke programmering gemaakt van strategische kennisproducten (trends, onderzoek en debat) voor 2023. Er zijn twee jaarthema’s gekozen als rode draad door het programma: Brede welvaart en Kwaliteit openbaar bestuur.
Er zijn in 2022 diverse ambitiedoorsnijdende onderzoeken en verkenningen voorbereid, gestart en of afgerond. Afgeronde onderzoeken in 2022 zijn:
- Relatie tussen participatie en vertrouwen in openbaar bestuur;
- Natuurinclusief Zuid-Holland;
- Verschuiving in ruimtevraag en –gebruik (50-50)
- Gezonde weg en hinder;
- Acht kansen voor mobiliteit.
Communicatie en doorwerking
We hebben een nieuwe website gelanceerd, waar collega’s en partners toegang kunnen krijgen tot lange termijn, sectoroverstijgende kennis die zij voor hun werk nodig hebben. We hebben ook leermodules ontwikkeld voor professionals die werken met strategische kennis. Deze leermodules zijn openbaar en beschikbaar via de website van Kennis Zuid-Holland. Verder hebben we een animatie ontwikkeld, die in anderhalve minuut duidelijk maakt wat Kennis Zuid-Holland biedt. Deze animatie is toegankelijk via de website van Kennis Zuid-Holland .
De strategische kennis verspreiden we op verschillende manieren, passend bij de doelgroep. Zo zijn er podcast-uitzendingen gemaakt over thema’s die de programmering van Kennis Zuid-Holland raken. In 2022 waren dit afleveringen over:
- Discriminatie op de Zuid-Hollandse woningmarkt;
- Armoede na corona, over de financiële positie van Zuid-Hollandse gemeenten;
- Participatie & vertrouwen in het openbaar bestuur;
- De menselijke maat in de dienstverlening.
Voor lopende en afgeronde onderzoeken hebben we doorwerkings- en communicatiegesprekken gevoerd met kwartiermakers van onderzoeken. Het stappenplan voor doorwerking van strategische kennis is de leidraad geweest voor deze gesprekken.
Ontmoeting & debat
We hebben bijeenkomsten georganiseerd rondom signalerende en/of actuele maatschappelijke ontwikkelingen, zoals brede welvaart. In de lezingenreeks Denkers van Waarde waren te gast: Laila Frank over de lessen uit Amerika over de toekomst van de democratie, Hans Boutellier over waarde(n)vol bestuur in tijden van maatschappelijke onrust en Francine Houben over de waarde van architectuur en ruimtelijke kwaliteit. We hebben meegewerkt aan het jaarcongres van de Vereniging van Zuid-Hollandse Gemeenten over het thema polarisatie. Ook hebben we tijdens het provinciaal jeugddebat het thema jongeren en kiesrecht verzorgd. Verder zijn er bijeenkomsten georganiseerd rondom resultaten van (toekomst)onderzoek. Bijvoorbeeld naar aanleiding van het PARK-advies (PARK = Provinciaal Adviseur Ruimtelijke Kwaliteit) over de doorwerking van de coronapandemie op de ruimte, het landschap en de leefomgeving in Zuid-Holland.
Op 4 oktober 2022 vond het Kennis Zuid-Holland Festival plaats. Zo’n 180 deelnemers vanuit verschillende organisaties kwamen samen op het provinciehuis. Tijdens de middag stond de toepassing van toekomstdenken in je dagelijkse werk centraal. Dit was ook een moment om onze opgave en nieuwe website onder de aandacht te brengen.
Relatie kennisinstellingen
We hebben relatie en samenwerking met de Zuid-Hollandse kennisinstellingen geïntensiveerd. Bijvoorbeeld via het jaarlijks terugkomende bestuurlijk overleg met de kennisinstellingen in Zuid-Holland, met dit jaar het thema ‘vertrouwen in de wetenschap en overheid’. We bouwen daarnaast actief aan kennisgemeenschappen rond maatschappelijke opgaven. De Medical Delta, Leiden, Delft en Erasmus Universiteit (LDE)-samenwerking, rond de Healty Society Map, is hier een voorbeeld van. Daarnaast zetten we samen met kennisinstellingen in Zuid-Holland een kennisprogramma op rond de regiodeals in de provincie. Verder komt er een kennisprogramma rond het thema polarisatie, samen met de Universiteit Leiden.
Inspelen op actuele ontwikkelingen
De stijgende inflatie en hoge energieprijzen en onderzoek naar armoede in Zuid-Holland hebben geleid tot een subsidiemogelijkheid bij armoede-en schuldenproblematiek. Met deze subsidie hebben alle Zuid-Hollanders toegang tot passende hulp bij financiële problemen.
Rijkstaken commissaris van de Koning
De commissaris van de Koning (cdK) voerde in 2022 zijn rijkstaken uit. De cdK legt voor de uitvoering van deze eigenstandige taken en bevoegdheden verantwoording af aan de minister van BZK. In algemene zin was er in het jaar 2022 (extra) aandacht om opvangplaatsen voor asielzoekers te realiseren.