Onderwerp: | Bereikbaarheid |
---|
Inhoud en doel | Het doel van deze programmareserve is meevallers in de exploitatie te reserveren voor bereikbaarheidsactiviteiten. Dit kunnen vrije middelen zijn die ingezet kunnen worden voor nieuwe of reeds bestaande bereikbaarheidsdoelen. Het kunnen ook middelen zijn die voor een specifieke activiteit worden gereserveerd, deze middelen zijn dan bestuurlijk of juridisch verplicht. De programmareserve is ingesteld als instrument om middelen voor bereikbaarheid te kunnen behouden voor bereikbaarheidsdoeleinden, conform het Hoofdlijnenakkoord 2011-2015. De looptijd is doorlopend, daarom is 9999 ingevuld. |
---|
Functie | Spaar |
---|
Voeding | Programmabudget |
---|
Besluitvorming/instellingsjaar | Najaarsnota 2011 |
---|
Looptijd | 9999 |
---|
Omvang | Vanwege het doel van deze programmareserve (mee- en tegenvallers in de exploitatie verrekenen) is geen maximale omvang van de reserve bepaald. De omvang van de reserve per 31-12-2022 bedraagt € 44 mln en daalt naar € 18,1 mln per ultimo 2037. Van dit saldo is ultimo 2037 nog € 4,0 mln vrij inzetbaar. |
---|
Toelichting onttrekkingen | De onttrekking aan de reserve bedraagt € 12,4 mln. Dit bedrag is een optelsom van de begrote onttrekkingen van € 12,4 mln: - Pilot elektrificatie MEC Verduurzaming binnenvaart € 0,6 mln
- Onderhoud stil asfalt 1e tranche 2015/2016 € 1,5 mln
- Opbrengst Glasparel Plus (Wayland) € 6,7 mln
- Lead Partnership en digitalisering Truckparking € 0,1 mln
- Innovatieve aanpak A15 € 1,4 mln
- Digitalisering overheden Smart Mobility € 0,2 mln
- Mobiliteitsmanagement A20 NKG RWS € 0,1 mln
- Zuid-Holland Bereikbaar € 0,9 mln
- Overdracht wegen € 0,3 mln
- Luchtvaartbeleid burgermeetnet € 0,1 mln
- KTA move werkgevers € 0,5 mln
|
---|
Toelichting toevoegingen | De storting in de reserve bedraagt € 13,7 mln. Dit bedrag is een optelsom van de begrote storting van € 8,6 mln en het met de reserve te verrekenen resultaat van de Beleidsdoelen 2-1 en 2-3 van € 5,1 mln: - RLR vrijval onderhoudsbudget € 5,6 mln
- Structurele storting € 1,9 mln
- MEC € 0,2 mln
- Beleidsonderzoeken € 0,9 mln
- Rekeningresultaat 2022 € 5,1 mln
Het rekeningresultaat van € 5,1 mln (voordeel) bestaat uit: - Materieel € 3,9 mln (voordeel)
- Arbeidscapaciteit: € 1,2 mln (voordeel)
Toelichtingen op het rekeningresultaat van de Beleidsdoelen 2-1 en 2-3 zijn opgenomen Onder Ambitie 2 bij ‘Toelichting afwijkingen’. |
---|
Toelichting beklemdheid | Bestuurlijk verplicht: - Fietsinfrastructuur € 8 mln. Bij de Begroting 2018 is met A577 'Cofinanciering Rijksmiddelen Investeringen Fietsinfrastructuur (voor uitvoering Fietsplan 2016-2025) € 8 mln toegevoegd aan het programma Fiets.
- N468 € 7,4 mln. Voor het onderhoud en de verbetering van de N468 ten behoeve van de overdracht wordt € 7,4 mln uit de reserve ingezet (Voorjaarsnota 2018, Kaderbesluit Infrastructuur 2019 en Najaarsnota 2019).
- Energietransitie mobiliteit € 4,5 mln. Bij Kaderbesluit infrastructuur 2017 is € 6 mln beschikbaar gesteld voor energiemaatregelen bij beheer- en onderhoudsprojecten. Om een bredere inzet van deze middelen voor de energietransitie mogelijk te maken zijn de middelen overgezet van de reserve Beheer en onderhoud naar de reserve Bereikbaarheid.
- Snelfietsroute F263.5 SFR Rotterdam-Gouda € 2,2 mln. Via de provinciefondsuitkering ontvangen rijksbijdrage voor de snelfietsroute (Voorjaarsnota 2018). Het projectbudget is met deze bijdrage verhoogd, waardoor de netto investering voor dit project stijgt. De hogere kapitaallasten als gevolg van de hogere netto investering worden gedekt door de gereserveerde middelen vrij te laten vallen als het project afgerond is.
- MEC verduurzaming binnenvaart € 1,8 mln. Voor de verduurzaming is in totaal € 3 mln beschikbaar (inclusief de middelen voor de pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water).
- Opbrengst verkoop steunpunt Gnephoek € 1,2 mln. Het steunpunt moest wijken voor de komst van de Maximabrug. De opbrengst is nodig voor de bouw van een nieuw steunpunt (Voorjaarsnota 2015).
- Overdracht wegen € 0,7 mln. Voor de overdracht van wegen in het kader van de Wet herverweling wegen (WHW) is bij Kaderbesluit 2020 € 1 mln beschikbaar gesteld, waarvan € 0,3 mln is gerealiseerd.
- KTA Algeracorridor € 0,3 mln. Conform de afspraken in het BO-MIRT draagt de provincie € 0,9 mln (€ 0,3 mln per jaar in de periode 2020-2022) bij aan de Algeracorridor. De bijdrage 2022 schuift door naar 2023.
- KTA Voorne-Putten/Haven € 0,3 mln. Conform afspraak in het BO MIRT worden voor (onderdeel budget KTA bereikbaarheid Rotterdam – Den Haag) middelen ingezet voor maatregelen voor het mobiliteitsplatform Haven Rotterdam, het logistiek platform en de ketenmobiliteit op Voorne-Putten. De bijdrage 2022 schuift door naar 2023.
- Connected transport € 0,4 mln. In het najaar van 2019 hebben Rijk en regio onder meer afspraken gemaakt over de digitalisering van het wegbeheer in Zuid-Holland. Via het provinciefonds heeft de provincie een bijdrage
|
---|