22. | Meerkosten als gevolg van bijzondere incidenten in het areaal |
---|
Risico | Er vindt een bijzonder incident plaats in het areaal (wegen, vaarwegen) van de provincie Zuid-Holland. |
---|
Oorzaken | - Schade veroorzaakt door derden, bijvoorbeeld door aanvaringen, waarvan de kosten voor het herstel door wettelijke beperkingen niet volledig op de veroorzaker kunnen worden verhaald.
- Bezwijken van het provinciale areaal, bijvoorbeeld oevers, waardoor schade aan eigendommen van derden ontstaat.
- Schade/bezwijken door (natuur)rampen.
- Digitale inbraak op operationele technologie (o.a. bediencentrales, VRI’s).
|
---|
Gevolg(en) | - (Dodelijke) ongevallen
- Herstelkosten
- Hinder, beperkte beschikbaarheid/doorstroming
- Claims
- Imagoschade
|
---|
Achtergrond-informatie | Incidenten, zoals (eenzijdige) ongelukken of kleinschalige aanvaringen in het areaal, zijn niet geheel te voorkomen. Ze worden meestal veroorzaakt door menselijk gedrag / onwettelijk gebruik van het areaal. Binnen het programmabudget wordt rekening gehouden met een beperkt aantal schades/ongelukken met beperkte financiële consequenties. Met bijzondere incidenten, met grote financiële consequenties die niet op een veroorzaker kunnen worden verhaald, is binnen het programma geen rekening gehouden. Of in het reguliere onderhoudsbudget financiële ruimte beschikbaar is voor het herstel van de schade aan het provinciale areaal wordt onder andere bepaald door de tijd die verstreken is sinds het laatste groot onderhoud en eventuele verzekering van het betreffende object. De eventuele gevolgschade aan eigendommen van derden is niet verzekerd en maakt geen onderdeel uit van het reguliere onderhoudsbudget. Letselschade is wel verzekerd. |
---|
Maatregelen | - Goed en adequaat assetmanagement uitvoeren conform gecertificeerd systeem.
- Uitvoeren Programma versterkingsaanpak beweegbare kunstwerken.
- Door op risicovolle plaatsen de inrichting te veranderen, wordt beoogd de schade aan het provinciale areaal te minimaliseren.
- Met de inzet van de wettelijke mogelijkheden, waaronder de provinciale (vaar)weg verordening, wordt de kans op incidenten op en aan het areaal beperkt.
- Verzekeren van letselschade en schade aan objecten met een hoog risicoprofiel.
|
---|
Status risico | Het betreft een doorlopend risico. In het programmabudget is voor bijzondere incidenten geen expliciete reservering opgenomen. Als bijzondere incidenten zich voordoen, dient afdekking vanuit de algemene middelen te worden geborgd. In 2022 hebben zich geen incidenten voorgedaan. Jaarlijks is wel sprake van een aantal kleine incidenten (aanvaringen) op provinciale vaarwegen, maar deze hebben geen financiële consequenties voor de algemene reserve. Uit een onderzoek bij soortgelijke organisaties, waaronder Rijkswaterstaat, blijkt dat er onvoldoende ervaringsgegevens ontsloten zijn om een gefundeerde kwantificering van kans op en gevolgen van bijzondere incidenten te bepalen. Op basis van eigen ervaringscijfers houden wij een maximale schade aan van € 25 mln en een kans van 0-25% voor bijzondere incidenten. |
---|